Pelastuslaitos rientää apuun ilmatyynyaluksella

Etelä-Karjalan pelastuslaitos rientää jäihin vajonneen apuun ilmatyynyaluksella. Veden ja jään päällä liikkuva alus on lainattu WWF:ltä. 80 kilometriä tunnissa kulkeva ilmatyynyalus on ehdoton pelastusväline rospuuttoaikaan.

ilmatyynyalukset
Ilmatyynyalus
YLE Etelä-Karjala
Ilmatyynyalus
Etelä-Karjalan pelastuslaitos rientää jäihin vajonneen apuun ilmatyynyaluksella. Veden ja jään päällä liikkuva alus on lainattu WWF:ltä. 80 kilometriä tunnissa kulkeva ilmatyynyalus on ehdoton pelastusväline rospuuttoaikaan.

Etelä-Karjalan pelastuslaitos sinnitteli muutamat lauhat talvet ilman kunnon rospuuttokauden pelastusvälinettä, ilmatyynyalusta. Tilanne helpottui, kun WWF antoi norppalaskennoissa käyttämänsä ilmatyynyaluksen pelastuslaitokselle lainaan. Pelastuslaitos lupasi säilyttää alusta lämpimässä ja hoitaa huollot.

- Aluksen ilmatyynypussit tuppaavat silloin tällöin hajoamaan. Me tarkastamme ne joka käytön jälkeen ja uusimme tarvittaessa, kertoo vuoromestari Mikko Saastamoinen Etelä-Karjalan pelastuslaitokselta.

Alus osoittautui heti alkuun tarpeelliseksi.

- Monet haluavat mennä pilkille ja laskemaan verkkoja tuonne kauemmas jäälle. Tällä pääsee aika nopeasti apuun, jos jotain sattuu.

Jäät vielä heikkoja

Saastamoinen ei suosittele jäälle menoa vielä. Saimaalla jään paksuus on paikoin kymmenisen senttiä.

- Rannan tuntumassa jää jo kantaa, mutta virtapaikat ovat petollisia.

Saimaan selät jäätyivät vasta viikko sitten ja syvimmät kohdat voivat olla vieläkin sulia. Jäälle ei ole asiaa ilman naskaleita. Saastamoinen lisäisi varusteisiin vielä kelluntapukineen tai paukkuliivit.

2000-luvun mittapuun mukaan järvet ovat jäätyneet nyt poikkeuksellisen aikaisin. Viime talvena vahvaa jäätä ei päässyt kovista pakkasista huolimatta syntymään. Paksu lumikerros jään päällä eristi ja myös sulatti jäätä. Nykytalvina jäällä ja vedessä kulkeva ilmatyynyalus tai hydrokopteri on vesistöalueille välttämättön pelastusväline.

Aluksen hallinta vaatii taitoa

Palomies Antti Vihtonen kurvailee ilmatyynyaluksella taitavasti kaupunginlahden jäällä.

- Tämä ei pysähdy ihan samalla tavalla kun pyörä tai auto.

Vihtosen mukaan hankalaa on myös ohjaus. Alusta ohjataan liikuttelemalla takaosan kauhoja.

- Kääntyy tämä vähän ratistakin, mutta kahvoilla kääntyy nopeammin.

Aluksen kierrokset on pidettävä myös koko ajan korkealla, että se pysyy ilman päällä ja liikkuu. Varusteisiin kuuluu myös pilssipumppu, sillä alukseen voi päästä vettä.

- Silloin pilssipumpusta on apua, ettei tarvitse alkaa itse kauhoa vettä aluksesta.

Lähteet: YLE Etelä-Karjala/Marjo Pirilä