1. yle.fi
  2. Yle Uutiset
  3. salaatit

Elintarviketeollisuus porskuttaa Pietarsaaressa

Pietarsaaren elintarviketeollisuuden näkymät ovat paremmat kuin maassa keskimäärin. Se on ainut ala, jota lama ei koetellut. Suurimman, eli ruokatalo Snellmannin, rinnalla toimii pitopalvelu sekä pikaruokaa ja valmisuokia valmistavia yrityksiä.

Kuva: YLE / Tuuli Kuismin

Lounassalaattien ja suurkeittötuotteiden valmistaja Fresh Servant harkitsee parhaillaan 1200 neliön toimitilojensa kaksinkertaistamista. Yritys työllistää nyt yli 60 ihmistä, kertoo toimitusjohtaja Sami Haapasalmi

- Toiveissa olisi uudet tilat, uudet prosessit joilla saataisiin kapasiteettia nostetuksi tulevaisuudessa. Toivottavasti päätöksiä pystytään tekemään ensi vuoden alkupuoliskolla. Tältä alueelta saa hyvin raaka-aineita ja osaavaa työvoimaa. Siinä mielessä Pietarsaari ja lähialue ovat hyvin potentiaalinen alue.

Tänä vuonna kysyntä on kasvanut kaksinumeroisia lukuja, kertoo toimitusjohtaja. Valmissalaattiannoksia valmistuu tehtaalla useita tuhansia päivässä.

Fresh oli ensimmäinen yritys Suomessa, joka ryhtyi tekemään salaattisekoituspusseja 2010 alkuvuodesta. Tuote säilyy avattuna viisi päivää. Yrityksen lounassalaatissa erityyppiset osaset on eroteltu toisistaan. Esimerkiksi kinkut ja juustot laitetaan eri lokeroon kuin salaatti.

Salaatti-Suomi on etelässä

Niin sanottu salaatti-Suomi on Etelä-Suomessa. Sieltä löytyvät salaattiannosten ja valmisruokien kuluttajat.

Miesten innostuminen salaateista on ollut työn alla. Jopa rekkakuskit ovat toivoneet pysähdysasemilleen muutakin kuin makkaraa. Äijähetken annos on ruokaisampi kuin tavallinen salaattiannos. Vaikka rekkakuskin salaattiannoksen taitaa vielä ostaa vaimo tai tyttöystävä, joka toivoo rekkakuskin syövän terveellisemmin. Suurin kohderyhmä kun ovat 25-45-vuotiaat naiset.

Terveellisyys ruuassa kiinnostaa kuluttajaa. Helppokäyttöisyys on myös tärkeä valintakriteeri. Perinteiset kreikkalaiset ja broilerisalaatit ovat suosittuja, mutta matkustelun myötä tulee uusia maksuvaateita.