1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pisa-tutkimuksen ykköstila meni muille

Suomalaiset oppilaat ovat taas kerran menestyneet hyvin Pisa-tutkimuksessa. Suomalaisten sijoitus on kuitenkin hieman huonontunut edellisistä vuosista. Suomalaisoppilaat olivat eilen julkistetussa Pisa 2009 -tutkimuksessa vasta kolmanneksi parhaita lukutaidossa, joka oli tutkimuksen pääalue. Parempiin pisteisiin ylsivät Shanghai ja Etelä-Korea.

Kuva: Yle

Matematiikassa suomalaiset olivat vasta kuudentena Shanghain, Singaporen, Hongkongin, Etelä-Korean ja Taiwanin jälkeen. Luonnontieteissä suomalaiset sijoittuivat toiseksi heti Shanghain jälkeen.

Edellisissä Pisa-tutkimuksissa suomalaisoppilaat ovat sijoittuneet lukutaidossa paremmin. Vuosina 2000 ja 2003 Suomi oli ensimmäisellä sijalla ja vuonna 2006 toisella.

Suomalaisten sijoitusten heikentyminen johtunee siitä, että Pisa-tutkimus on laajentunut tasaisesti. Tuoreeseen Pisa-tutkimukseen osallistui jo 65 maata tai aluetta, kun ensimmäisenä tutkimusvuonna 2000 osallistujia oli vain 32. Muun muassa kaikilla osa-alueilla ykköseksi sijoittunut kiinalainen kaupunki Shanghai oli nyt mukana ensimmäistä kertaa.

Tuoreessa tutkimuksessa suomalaisten saamat pistemäärät lukutaidossa ovat hieman heikentyneet vuodesta 2000, jolloin lukutaito oli edellisen kerran Pisa-tutkimuksen pääalue. Heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt seitsemästä prosentista kahdeksaan ja erinomaisten lukijoiden määrä vähentynyt 18 prosentista 15 prosenttiin.

Tuoreesta Pisa-tutkimuksesta selviää myös, että kaikissa tutkimukseen osallistuneissa maissa tytöt lukevat poikia paremmin. Suomessa ero tyttöjen hyväksi oli OECD-maiden suurin. Suomessa eri koulujen väliset erot lukutaidossa ovat sen sijaan pieniä.

OECD:n Pisa-tutkimusohjelmassa selvitetään kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten osaamista lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä. Arvioinnin pääalue vaihtuu joka kierroksella. 33:n OECD-maan lisäksi tutkimuksessa on mukana kolmisenkymmentä niin sanottua partneri-maata.

Suomessa PISA 2009 -tutkimukseen osallistui 203 koulua. Oppilaita oli yhteensä 6 415. Suomen osalta tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.