1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Finnair aloittaa biopolttoainelennot

Lentoyhtiö Finnair aloittaa keväällä 2011 lennot biopolttoaineella. Yhtiöstä tulee todennäköisesti ensimmäinen lentoyhtiö maailmassa, joka käyttää reittilennoillaan uusiutuvista raaka-aineista valmistettua polttoainetta. Polttoaineen valmistava Neste Oil odottaa biokerosiinille merkittävää kysyntää maailmalla.

Kuva: YLE

Lennolla Helsingistä Lontooseen tai Singaporeen saatetaan ensi keväästä alkaen käyttää polttoainetta, jonka valmistuksessa on käytetty metsien hakkuutähteitä. Finnair ottaa joillakin reiteillään käyttöön polttoaineen, johon on sekoitettu uusiutuvista raaka-aineista valmistettua biopolttoainetta.

- Meidän on tarkoitus aloittaa kaupalliset operaatiot heti, kun sertifiointi tulee voimaan. Kyse on merkittävästä prosenttiosuudesta päivittäisissä lennoissamme, sanoo Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäki.

Finnairissa ei ole vielä päätetty, käytetäänkö uutta polttoainetta vain määrätyissä lentokoneissa vai tietyillä reiteillä.

Ilmailualan sertifiointiorganisaatio ASTM valmistelee parhaillaan hyväksyntää, joka mahdollistaa biopolttoaineiden käytön kaupallisessa ilmailussa. Tuolloin koneisiin voitaisiin tankata seosta, josta puolet on fossiilista lentopolttoainetta ja puolet biokerosiinia.

Finnairin ohella muun muassa Lufthansa on ottamassa keväällä käyttöön biopolttoaineen Frankfurtin ja Hampurin välisellä lentoreitillä.

Neste Oil odottaa tilauksia maailmalta

Neste Oil on tehnyt Lufthansan kanssa pitkäaikaisen toimitussopimuksen lennoilla käytettävän lentopolttoaineen toimittamista. Myös Finnair ottanee Neste Oilin valmistaman biopolttoaineen käyttöön lennoillaan.

- Ensimmäisen kerran kaupallisessa liikenteessä tullaan käyttämään suomalaista huipputeknologiaa, NexBTL -lentopolttoainetta. Kyseessä ei ole enää kokeilu, vaan tällä voidaan lentää kaupallisia lentoja, sanoo Neste Oilin toimitusjohtaja Matti Lievonen.

Lievosen mukaan Nesteen valmistamalla biopolttoaineella voitaisiin korvata nykyisin lentokoneissa käytettävä fossiilinen JET A-1 -lentopolttoaine kokonaan, mutta alkuvaiheessa lentoyhtiöt käyttävät sekoitusta. Neste Oil aikoo aloittaa uuden polttoaineen valmistuksen Porvoon Kilpilahden ohella Rotterdamissa ja Singaporessa sijaitsevissa tuotantoyksiköissä.

Neste Oil odottaa uudelle tuotteelle merkittävää kysyntää maailmalla, sillä toistaiseksi vain puolenkymmentä jalostamoa kykenee valmistamaan lentokoneisiin soveltuvaa biopolttoainetta.

Kolmannen sukupolven biopolttoainetta

Lentoyhtiöt vaativat, että polttoaine on valmistettava kestävän kehityksen periaatteella saatavista raaka-aineista.

- Meitä kiinnostavat erityisesti kotimaan metsähakkuiden jätteet, jos niitä voidaan hyödyntää. Me emme halua olla mukana hankkeissa, jotka haittaavat ruoan tuotantoa tai ovat vesivarannoille epäsuotuisia tai muutoin sosiaalisesti epäsuotuisia, linjaa ympäristöjohtaja Kati Ihamäki Finnairin vaatimuksia.

Niinpä esimerkiksi palmuöljystä valmistettua biokerosiinia ei tulla tankkaamaan Finnairin koneisiin.

- Yksi vaihtoehtoinen raaka-aine on eläinperäinen jäterasva, joka on jäte ja siitä pystytään tuottamaan korkealaatuista polttoainetta. Se varmasti täyttää nämä kestävän kehityksen periaatteet, sanoo Neste Oilin tutkimusjohtaja Kari Kolsi.

Päästöoikeuksien hinta ratkaisee suosion

Lentoliikenne siirtyy vuonna 2012 päästökaupan piiriin, jolloin lentoyhtiöt saavat käyttöönsä ilmaiseksi suurimman osan tarvitsemistaan päästöoikeuksista. Loput ne joutuvat ostamaan huutokaupalla.

Biopolttoaineiden kysynnän ratkaisee lopulta se, kuinka paljon lentoyhtiöt joutuvat maksamaan päästöoikeuksista. Osan ostettavista päästöoikeuksista lentoyhtiöt voivat kuitata käyttämällä biopolttoainetta koneissaan.

Toistaiseksi biokerosiini maksaa kaksi kertaa niin paljon kuin fossiilinen polttoaine.