Finnair uudistaa ilmettään miljoonilla

Finnair uusii ilmettään 10 miljoonalla eurolla vahvistaakseen asemaansa Aasian markkinoilla. Uudistus muuttaa yhtiön logoa, lentoemäntien ja stuerttien vaatetusta sekä koneiden sisustusta. Asiantuntijan mukaan uusi visuaalinen ilme ei yksin takaa erottautumista.

Kuva Airbus A330 -lentokoneesta, joka on maalattu Finnairin uuden brändin mukaisesti.
Finnair on julkistanut uuden ilmeensä. 10 miljoonaa euroa maksanut uudistus muuttaa yhtiön logoa, lentoemäntien pukuja ja koneiden sisustusta.

Ajatus Suomen lipun sinisestä on hylätty ja Finnairin nimi koneen kyljessä on painettu tumman sinisellä ja suuremmilla kirjaimilla kuin ennen. Kirjaintyyppiäkin on hieman muutettu.

- Se viestii itsevarmuutta ja sitä, että erottuvuus varmistetaan. Finnair ei ole kovin tunnettu maailmalla. Tummansininen on arvokkaampi kuin vaaleansininen ja se oli tavallaan kriteeri, ilmeen suunnittelija Esa Lipiäinen SEK&Designista perustelee valintaa.

Jos uusi sininen on melkein mustaa, niin on valkoistakin uudistettu. Selkeyttä ja raikkautta tavoitellaan, ja sillä halutaan houkutella varsinkin ruuhkaisen Aasian asiakkaita.

- Jos katsoo meidän kilpailijoita, niin tämä on melkoista massateollisuutta. Olemme pieni ja ketterä yhtiö ja meillä on hyvä henkilökunta. Voimme erottautua olemalla tällainen boutique-tyyppinen lentoyhtiö, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen.

Yksinkertaistaminen on muodikasta

Viimeisin lakko maksoi Finnairille reilut pari miljoonaa päivässä. Ilmeen uudistuksen hintalappu on 10 miljoonaa euroa.

- Koneita joudutaan maalaamaan ja virkapukuja pitää uudistaa. Iso osa rahasta on sellaista, joka jouduttaisiin käyttämään joka tapauksessa, Mika Vehviläinen perustelee.

Entä kuinka sitten onnistuu asiakkaan yksilöllinen kohtelu ja palvelun parantaminen juuri työehdoistaan taistelleelta henkilökunnalta?

- Työ työnä. Aloitetaan puhtaalta pohjalta ja keskitytään työhön, palveluun sekä asiakkaisiin, sanoo uutta asuaan esitellyt lentoemäntä Katja Gummerus.

Markkinoinnin professori Jaakko Aspara Aalto-yliopistosta arvioi, että selkeys on trendinä muillakin yrityskuvansa uudistajilla.

- Finnairin uusi ilme on hyvin minimalistinen, ja se on aika tyypillistä tämän ajan tuotetta. Yksinkertaiset värit ja kaikki turha pois, Aspara sanoo.

Asparan mukaan Finnairin uusi ilme ei takaa massasta erottumista, mutta se vahvistaa yhtiön strategiaa pohjoismaisen muotoilun puolestapuhujana.