Hyppää sisältöön

Perussuomalaiset jyräsi Facebookin fanikuninkaaksi

Perussuomalaiset on noussut yhteisöpalvelu Facebookin suosituimmaksi puolueeksi tykkäysten määrässä mitattuna. Perussuomalaiset ohitti netin kestosuosikin Vihreät marraskuussa. Vihreät eivät aio tyytyä tilanteeseen, vaan puolue uhoaa valtaavansa ykkössijan takaisin kevään vaalitaiston myötä.

Perussuomalaiset on tämän vuoden puoluekannatusmittauksissa syöksynyt salamana ohi keskiraskaansarjan puolueista Vihreistä ja Vasemmistoliitosta. Loppusyksyn aikana sama ilmiö on tapahtunut myös netin yhteisöpalvelu Facebookissa.

Puolueiden Facebook-tukijoiden määrää seuraavan sivulista.fi-sivuston mukaan Perussuomalaiset vei johtoaseman Vihreiltä marraskuussa. Perussuomalaisten apulaispuoluesihteeri Vesa-Matti Saarakkala arvioi, että nettisuosion kasvu johtuu perussuomalaisten yleisestä menestyksestä.

- Kun positiivinen ilmiö lähtee vyörymään niin näin voi käydä, että ollaan kärjessä, Saarakkala sanoo tyytyväisenä.

Pienet puolueet menestyvät netissä

Perussuomalaisista oli tykännyt maanantain alkuiltaan mennessä Facebookissa yli 4 200 ihmistä. Suosituimman Facebook-puolueen asemaa pitkään pitänyt Vihreät on joutunut taipumaan kakkoseksi. Vihreistä oli tykännyt maanantai-iltaan mennessä yli 3 500ihmistä . Kolmanneksi suosituin on Piraattipuolue, suurten puolueiden räpiköidessä kaukana takana.

Osasyynä Perussuomalaisten uuteen nettivalloitukseen voi olla se, että Facebook on ikärakenteeltaan muuttumassa vihreyteen taipuvaisen kaupunkilaisnuorison temmellyskentästä kohden koko kansan mediaa.

- Facebookissa yli 40-vuotiaiden osuus on ollut kovassa kasvussa viime aikoina. En näe mitään syytä olla huolissaan, meillä kampanja alkaa verkkopuolella vuodenvaihteen jälkeen. Luulen, että tilanne kääntyy toisin päin, sanoo Vihreiden kampanjapäällikkö Ville Tuominen.

Vihreät siis haluaa sysätä Perussuomalaiset syrjään Facebookin fanikuninkaan paikalta. Tämä kertoo siitä, että netillä on keskeinen asema Vihreiden vaalikampanjan rakentumisessa.

Räsäsellä eniten tukijoita

Yksittäisten eduskuntavaaliehdokkaiden kohdalla tilanne poikkeaa puolueiden fanikisasta. Syksyn ajan Facebook-tukijoiden ykkösenä oli perussuomalaisten asikkalalainen kunnanvaltuutettu, rajuilla maahanmuuttopuheilla suosiota saavuttanut James Hirvisaari.

Henkilökohtaisen Facebook-profiilin suosiolla mitattuna kärkeen on nyt noussut Päivi Räsänen (kd.), jonka Facebook-tukiryhmällä oli maanantai-iltaan mennessä yli 6 060 tykkääjää. Räsäsen kovia lukemia selittää se, että Päivä Räsänen Support Group oli alun perin Kristillisdemokraattien puoluetoimiston ulkopuolisten voimien perustama Räsäsen tukisivu Ajankohtaisen kakkosen homoillan jälkeisessä kohussa. Räsänen sai runsaasti tukea esiintymisestään keskusteluohjelmassa.

Myöhemmin KD:n puoluetoimiston viestintä sai sovittua tukisivun perustajan kanssa, että kyseinen sivu muutetaan Räsäsen viralliseksi vaalikampanjasivuksi. Näin Räsänen sai kertaheitolla massiivisen seuraajajoukon, jonka haalimiseen menisi normaalioloissa kuukausia.

Ehdokassivurankingissa seuraavana on noin 3 590 tukijalla Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki, joka hyödyntää aktiivisesti sosiaalista mediaa. Pitkään ehdokaspörssiä johtaneen Hirvisaaren tukijoita oli maanantaina noin 3 390.

Ehdokaslistalla pärjäävät myös suurten puolueiden edustajat. Kisan neljäntenä on valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) 2 080 tukijalla ja viidentenä ulkoministeri Alexander Stubb (kok.) 2 030 tukijalla. Seuraavana listalla onkin täysiverinen verkkopoliitikko, perussuomalaisten Jussi Halla-aho, perässään puolueen kapteeni Timo Soini. Monella tunnetulla poliitikolla on toki henkilökohtaisissa Facebook-profiileissaan maksimimäärä ystäviä, eli vajaat 5 000:ta . Sivulista.fi kuitenkin rankkaa poliittisia profiileja ja ehdokasprofiileja.

Facebook-tukijoiden määrä ei tietenkään ratkaise vaalitulosta, mutta sosiaalisesta mediasta revitään kaikki hyöty irti ennen huhtikuun vaaleja. Sosiaalisen median merkityksen on arvioitu korostuvan kevään eduskuntavaaleissa, sillä ehdokkailla ja puolueilla on pääsääntöisesti aiempaa vähemmän rahaa käytettävissään kampanjointiin.