Musiikin nettikauppa tuplaantui - pukinkonttiin silti cd-levyjä, vinyylejä ja bokseja

Musiikin myynti netissä on lähes kaksinkertaistunut tänä vuonna. Musiikkituottajien mukaan nettimusiikin myynti paikkaa nyt ensimmäistä kertaa lähes kokonaan loven, jonka fyysisten levyjen myynnin lasku aiheuttaa. Erityisesti pukinkonttiin halutaan silti yhä nimenomaan käsin kosketeltavia levyjä.

kulttuuri
Nuori mies levykaupan vinyylilevyhyllyn ääressä.
Mikko Haapanen/Yle

Heli Närhi on löytänyt helsinkiläisen tavaratalon levylaarista Barbara Hendricksin uuden joululevyn ja harkitsee sen ostamista itselleen. Siskolleen hän aikoo ostaa joululahjaksi äskettäin poismenneen Kari Tapion levyn. Miten olisi netistä ostettu digitaalinen versio lahjaksi?

- En ole ajatellut sellaista, Närhi toteaa.

Hänen mielestään cd-levy on toimiva lahja, koska "kaikilla on cd-soittimet ja niitä on helppo käyttää". Eikä Närhin mielestä ole pahitteeksi sekään, että levyn voi kääräistä lahjapaperiin.

Kari Tapio ja yleensäkin kotimainen on kova sana tämänkin joulun levymarkkinoilla. Musiikkiala odottaa hyvää menekkiä muun muassa Irwinin, Tuomari Nurmion ja Juicen tuotantoa laajemmin sisältäville niin sanotuille bokseille.

Nettimyynnin kasvusta lohtua

Joulu aktivoi levynostajia, mutta fyysisten levyjen myynti on jatkanut laskuaan. Artisteja, säveltäjiä ja levy-yhtiöitä edustava Musiikkituottajat (entinen ÄKT) iloitsee kuitenkin yhdestä asiasta: musiikin nettimyynti on ensimmäistä kertaa paikkaamassa lähes kokonaan loven, jonka levymyynnin lasku aiheuttaa.

- Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen, että digitaalisen myynnin kasvu suurin piirtein korvaa sen myynnin laskun, joka fyysisten levyjen markkinoilla on tapahtunut, Musiikkituottajien edustaja, asianajaja Lauri Rechardt sanoo.

Rechardt arvioi musiikin nettimyynnin lähes kaksinkertaistuvan tänä vuonna viime vuoden vajaasta 4 miljoonasta eurosta lähes 7,5-8 miljoonaan euroon. Liki 20 prosenttia musiikista myydään tällä haavaa bitteinä netissä.

Musiikin kokonaismyynnissä päästään tänä vuonna lähelle viime vuoden tasoa, mitä Rechardt pitää hyvänä saavutuksena näinä nettipiratismin ja laskevan levymyynnin aikoina.

- Veikkaisin, että myynnin arvo tulee olemaan hyvin lähellä 40 miljoonaa, jossa oltiin myös vuonna 2009.

Vielä vuosikymmenen alkupuolella myynti huiteli lähes 70 miljoonassa eurossa.

Vinyyli kiehtoo nettiostajaakin

Myynnin laskusta huolimatta fyysinen levy pitää yhä pintansa etenkin joulumyynnissä. Levyosaston vinyylihyllyä silmäilevä 21-vuotias Anton Nuotio suunnitteli ostavansa isälleen Lp-levyn joululahjaksi. Cd-levyjä hän ei osta itselleenkään, ja cd-soitin hänellä on vain tietokoneessa.

- Suurin osa musiikista tulee ehkä ostettua netistä, mutta hyvät levyt ostan vinyylillä talteen, Nuotio kertoo.

Nuotio kuvaa kenties hyvin kehitystrendiä: suurin osa musiikista hankitaan netistä, mutta myös fyysistä levyä arvostetaan. Monia miellyttää etenkin vinyyleissä oikeuksiinsa pääsevä kansitaide.

Useat nettimusiikkikaupat myyvät myös lahjakortteja, jonka voi tulostaa kotona. Anton Nuotio ei pidä täysin vieraana ajatusta bittimusiikista lahjana.

- Olisihan se tietenkin ehkä ihan hyvä ajatus, mutta voi vielä vähän kestää, että aineettomat joululahjat lyövät itsensä läpi, nuori mies pohtii.

Lähteet: YLE Uutiset / Mikko Haapanen