Suomalainen lintupeli pyörii miljoonissa kännyköissä

Suomessa kehitetty kännykkäpeli Angry Birds valloittaa maailmaa. Jo 1,4 mijoonaa ihmistä on ostanut pelin matkapuhelimeensa, ja ilmaisversion on ladannut jo 2,5 miljoonaa pelaajaa. Pelin tekijät aikovat päästää pelin linnut seikkailemaan myös piirrettyihin elokuviin sekä tietokonepeleihin.

Angry Birds eli vihaiset linnut -kännykkäpeli on ostettu verkosta jo yli miljoona kertaa. Kuva: YLE

Pahat possut ovat ryöstäneet munat linnuilta, jotka raivostuneina käyvät taistoon. Angry Birds -pelissä lintuja lingotaan ritsalla possujen suojarakennelmia rikkomaan. Pelin yksinkertainen idea on koukuttanut kännykkäpelaajia ympäri maailman: se on kivunnut iPhonen kännykkäpelejä myyvän App Storen ykköseksi jo 25 maassa.

Lisäksi pelaajat ovat arvosteluissaan antaneet pelille keskimäärin arvosanan 4,9 kun maksimi on 5. Pelin kehittäneen Rovio-yhtiön toimitusjohtaja Mikael Hed kertoo YLEn Aamu-tv:n haastattelussa, että pelin suosiota selittää sen helppo omaksuttavuus.

- Sitä pelaavat niin nuoret kuin vanhatkin ja myös ihmiset jotka eivät ole koskaan pelanneet mitään peliä, hän kuvailee.

Olympialaiset lisäsivät kiinnostusta

Peli sai myös runsaasti huomiota Vancouverin olympialaisten aikaan, kun olympiamitalisti Anja Pärson kertoi tiedotusvälineille rentoutuneensa pelaamalla Angry Birdsiä.

Rovio on julkaissut App Storessa yhteensä 16 peliä, mutta muut eivät ole menestyneet yhtä hyvin kuin Angry Birds. Pelin kehittäminen vei muutaman työntekijän työpanoksen neljän kuukauden ajan. Miljoonamyynti auttaa nyt yritystä laajentamaan toimintaansa.

Pelin sarjakuvamaisen grafiikan pohjalta on tarkoitus tehdä animaatioelokuvia, mutta erityisesti tähtäimessä on Angry Birds -maailman siirtäminen tietokone- ja konsolipeleihin.

- Konsoli- ja tietokonepelit ovat tekeillä ja lisäksi olemme tekemässä versiota muille kännyköille, Hed kuvaa lähiaikojen suunnitelmia.

Raju kilpailu käynnissä

Kilpailu kännykkäpelialalla on kovaa, sillä pelkästään App Storessa on tarjolla yli 120 000 kaupallista sovellusta. Suomen pelialan keskuksen Neogamesin toimitusjohtaja KooPee Hiltunen kertoo, että kännykkäpelialan markkina-arvoksi arvioitiin vuonna 2008 noin 5,8 miljardia euroa. Alan on arvioitu kasvavan noin kymmenen prosentin vuosivauhtia.

Hän uskoo että suomalaisilla on hyvät mahdollisuudet menestyä. Hiltunen arvioi, että Nokian menestys vauhdittaa pelintekoa.

- Meillä on myös vahva harrastajakaarti, joka tekee harrastuspohjaisesti pelejä. Tästä pelikulttuurista on syntynyt suuri osa suomalaisista pelialan menestystarinoista, hän sanoo.

Hed uskoo että jatkossa yhteisöllisyys näkyy nykyistäkin vahvemmin myös kännykkäpelien maailmassa.

- Pelejä yhdistetään Facebookiin ja Twitteriin ja pelataan kaverien kanssa, se on selkeä trendi.

Hiltunen arvioi, että peleistä tulee entistä monipuolisempia ja niissä voidaan hyödyntää myös kännykän paikannusominaisuuksia.