1. yle.fi
  2. Uutiset

Digielokuvat synnyttävät visuaalisen kerronnan ammattikunnan

Digitaalisten elokuvien tekemiseen tarvitaan uutta ammattikuntaa, visuaalisen kerronnan suunnittelijoita. Toistaiseksi digitaalisten efektien suunnittelu on itseoppineiden taitajien käsissä. Nyt Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen laitoksella suunnitellaan uutta visuaalisten kerrontakeinojen koulutusohjelmaa.

kulttuuri
Leijonan takaa nousee jättimäinen aalto. Rannalla on yksi aikuinen mies ja kolme lasta.
Koko perheen fantasiaseikkailussa palataan takaisin C.S. Lewisin luomaan Narnia-maailmaan.Twentieth Century Fox Fim Corporation and Walden Media LLC

Tämän joulun mainostetuimpien elokuvien joukkoon kuuluvat 3D-tekniikalla ja muilla erikoisefekteillä höystetyt elokuvat kuten tieteisseikkailu Tron: Perintö ja fantasiasarja Narnian tarinoiden uusin osa Kaspianin matka maailman ääriin.

Narnian kaltaisen valkokangaselämyksen luomiseen tarvitaan iso liuta visuaalisten kerrontakeinojen ammattilaisia. Suomessa ammattikunta on vasta syntymässä. Suurin osa suunnittelijoista on tällä hetkellä itseoppineita.

Taideteolliseen korkeakouluun suunnitellaan nyt koulutusohjelmaa, joka yhdistää tekniikan ja tarinankerronnan. Opetuksessa tähdätään siihen, että visuaalisten efektien ammattilainen olisi elokuvassa mukana jo käsikirjoitusvaiheessa, kertoo Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen johtaja Mika Ritalahti.

- Olisi olennaista päästä kokeilemaan seuraavaa tasoa, eli teknisen osaamisen hyväksikäyttämistä tarinankerronnassa niin, että tekniikka ei olisi vain kikka siinä päällä, vaan että kerrottaisiin tarina, jota ei voi kertoa ilman syväulottuvuutta. Se on haasteellista, eikä sitä olekaan kovin moni vielä maailmalla tehnyt.

Digitaalitekniikkaan kuuluu muutakin kuin 3D

Alan koulutuksessa panostetaan tällä hetkellä lähinnä 3D-tekniikkaan eli esimerkiksi animaatioihin ja erikoisefekteihin, Ritalahti sanoo.

- 3D on kapea juttu. Jos ajatellaan kaikkia digitaaliefektejä, niin minun kokemukseni mukaan niistä on pula.

3D on tällä hetkellä monien elokuvien markkinointivaltti, mutta Ritalahden mukaan huomaamattomat digitaaliset efektit ovat kuitenkin kerronnan kannalta merkittävämpiä.

- Ne muuttavat elokuvakerrontaa enemmän kuin syvyysvaikutelma. Esimerkiksi Sherlock Holmes -elokuvassa Lontoo on rakennettu uudestaan vanhaksi täysin huomaamatta. Kaupunkiin on lisätty asioita samoin kuin poistettukin. Se on aivan uskottava ja eheä maailma, Ritalahti sanoo.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Jenni-Maarit Koponen

Lue seuraavaksi