E10 on kaksi senttiä halvempaa

Vuodenvaihteessa markkinoille tuleva E10-bensiini on todennäköisesti pari senttiä edullisempaa kuin E95-bensa, arvioi bensayrittäjä Pekka Pääkkö Rovaniemeltä. Hintaeron arvellaan kuitenkin tasoittuvan pikaisesti bensan maailmanmarkkinahinnan nousun takia.

95 e10 bensiini
Henkilö tarttuu bensiinpumppuun.
Pienmoottoribensiinin verotus on tavanomaisten bensiinilaatujen verotusta kevyempää.

Pääkön mukaan E10:n tulo ei vaikuta muiden polttoaineiden kuten E98:n ja dieselin hintaan, vaikka E98:n kulutuksen on arvioitu kasvavan aluksi. E10 tulee säilyttämään määräävän markkina-asemansa.

- Kaikissa polttoaineissa on ollut korotuspaineita viime aikoina. Maailmanmarkkinahinta on taas korkealla. Barellin eli tynnyrin hinta on liki sata taalaa tynnyriltä niin kyllä tämä melkoista hullun myllyä on ollut hinnan puolesta, Pääkkö sanoo.

Ensimmäinen erä E10-bensaa saapuu bensa-asemille ensi viikon maanantaina. Pekka Pääkkö sanoo, että uuden polttoaineen tulo on aiheuttanut paljon kyselyjä ja kritiikkiä. Pääkön mukaan eräät ovat jopa vaihtaneet autonsa uudempaan E10:n takia.

- Toisaalta se on hyvä, jos autoja saadaan vanhemmasta päästä pois niin säästäähän se luontoa. Ja kyllä kehitystä täytyy polttoaineissa tapahtua. Me ajetaan jo nyt maailman puhtaimmilla polttoaineilla Suomessa, Pääkkö perustelee.

E20 tulee markkinoille 2020

E10-bensa vaikuttaa tavallisen autoilijan arkeen vähän. Pääkön mielestä siirtyminen E10-bensaan on tässä vaiheessa vielä pieni muutos, koska etanolin määrä polttoaineissa tulee kasvamaan vuosi vuodelta. Viimeistään vuonna 2020 markkinoille tulee E20-bensa.

- Nyt siirryttäessä E10-bensaan muutokset eivät ole rajuja muuta kuin todella vanhojen kulkupelien osalta. Siellä pitää olla tarkempana kun tankkaa, Pääkkö kertoo.

E10-bensan tulo ei vaikuta käytännössä uusiin autoihin. Pääkkö muistuttaa, että auton valmistajat ovat velvollisia antamaan viime kädessä sen tiedon, että sopiiko E10-polttoaine autoon vai ei.

Bensakauppiaalle E10:n tulo vaikuttaa tässä vaiheessa vielä vähän. Vanhat E95-tarrat menevät vaihtoon ja asiakkaita joutuu jonkin verran opastamaan uuden polttoaineen käytössä. Haasteet ovat vasta tulevassa.

- Kun etanolia alkaa olla bensassa jo merkittävä määrä, niin se alkaa leikkamaan vettä. Sitten ollaankin jo sellaisella alueella, että täytyy hiukan opiskella, Pääkkö sanoo.

Lähteet: YLE Lappi / Matti Konttinen