Teiden kehno kunto kurittaa bussiyhtiöiden kassaa

Teiden huono kunto uhkaa nostaa linja-autoyhtiöiden kustannuksia roimasti pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Helsingin Bussiliikenteellä on rikkoontunut joulukuussa jo 150 bussia, kun normaalisti liikennevahinkoja on 60 kuukaudessa.

linja-autot
Mies korjaa bussia.
Korjaajilla on ollut tänä talvena käden täynnä töitä.YLE

Vartiokylän varikolla käy kova kuhina. Busseja on tullut viime viikkoina korjaamolle solkenaan. Liikennejohtaja Mika Seppänen Helsingin Bussiliikenteeltä kertoo, että kalusto on ollut todella kovilla.

– Tällä hetkellä on sellainen kädestä suuhun periaate. Kaikki ne autot, jotka eivät ole ajossa, ovat korjaamolla parsittavina ja liikennekuntoon huollettavina.

Yleisimmät lumesta ja jäästä johtuvat vauriot ovat etu- ja takakulmien kolhiintuminen sekä alustavauriot. Kinoksesta voi löytyä myös yllätyksiä, tietää varikon korjaamopäällikkö Pekka Lindfors.

– Meille on juuri tulossa yksi auto, jolle kävi niin että peruutettiin lumen sisässä olevaan betoniporsaaseen ja autosta meni moottorin takakannatinpalkki, kannatintyynyt ja öljypohja rikki, että aika kallista remonttia on.

Keskimäärin vaurioiden korjauskustannukset ovat tuhannen euron molemmin puolin, mutta esimerkiksi kulman rikkoutuminen tai peräänajosta aiheutuneet vauriot voivat maksaa helposti 3000 euroa. Kalleinta on kuitenkin remonttimiehen aika.

– Joskus joudutaan osatkin tekemään itse, kun ei saada uusia. Aika maksaa, Lindfors toteaa.

Ylimääräisten vaurioiden kokonaiskustannuksia bussiyhtiölle on vielä mahdotonta arvioida, sillä monissa tapauksissa vastuu kolhuista on epäselvä.

Kuskit ja asiakkaat kovilla

Katujen kunnossapito saakin kovaa kritiikkiä Helsingin Bussiliikenteeltä. Rytkytyksestä kärsivät sekä asiakkaat että kuljettajat.

Myös poikkeusreittejä on jouduttu suunnittelemaan kehnon tienpidon vuoksi. Pysyviä muutoksia on tehty mm. Kumpulassa ja lisää voi olla luvassa jopa vilkkaille bussiväylille.

– Esimerkiksi Mäkelänkatu alkaa jo olla siinä kunnossa, että täytyy harkita voiko sitä katua enää linja-autolla ajaa tai ylittääkään kun se on niin möykkyinen, Seppänen ennakoi.

Pieniä ulosajoja sattuu lähes päivittäin eikä kaduilla mahdu ajamaan. Apua tarvitaankin tiellä päivittäin.

– Tänäkin aamuna pari bussia jäi pysäkeille kiinni eivätkä päässeet omin avuin pois, kun pysäkit ovat niin liukkauta. Kyllä niitä pari kolme on ollut nyt päivittäin, Lindfors puolestaan laskee.

Autojen ikä lyhenee

Korjaamista autoissa riittää pitkälle kevääseen ja jopa kesään asti. Myös autojen käyttöikä lyhenee möykkyisien katujen myötä, Lindfors huomauttaa.

– Se vaikuttaa koko auton elinikään, kun sitä täristetään ja kaikki pienetkin vauriot seuraavat pitkäänkin autoja, koska ei niitä tässä huomata kaikkia.

Nykyisten linja-autojen käyttöikä on 14-15, mutta yleensä autot jäävät pois käytöstä jo tätä aiemmin. Keskimäärin niillä ajetaan 700 000- 1 200 000 kilometriä.

Lähteet: YLE Helsinki