Kuntoilun aloittaminen vaatii (vain) tahdonvoimaa

Marjo Eskolalla ei ole missään löysää läskiä. Rautaisella 54-vuotiaalla on parikymppisen lihaskunto - ja hän on tästä ihan aiheestakin ylpeä. Toijalassa asuva tahtonainen on jo parikymmentä vuotta toiminut kuntosaliyrittäjänä Hämeenlinnassa. Kuntoilu on tahdon asia, hän sanoo.

Vartalonkierto on Marjon suosikkilaitteita. Tällä eroon jenkkakahvoista! Kuva: YLE / Nina Keski-Korpela

Oma kuntosaliharrastus on tullut Marjolle elämäntavaksi, jota ilman ei voi olla. Ilman liikuntaa tulee kiukkuiseksi, hän sanoo.

- Siitä tulee hyvä tunne, tunnet jokaisen jäsenesi, koko kehosi, kroppa pysyy kunnossa.

Hyvä kunto myös näkyy päälle jo siitä, miten nainen kantaa itsensä, suorasta ryhdistä ja liikkumisen tavasta.

- Mulla on kaksikymppisen lihaskunto. Olen tosi ylpeä siitä, missään ei ole löysää, ja se pysyy salitreenillä ja vähän aerobista lenkkiä tai kuntopyörää siihen lisäksi, kehuu Marjo.

Uuden vuoden vaihtuessa moni tekee lupauksia uudesta elämästä ja liikunnan aloittamisesta. Mistä liikunnan aloittamiseen sitten löytyisi se motivaatio?

- Kun katsot peiliin, niin se motivoi. Jos allit roikkuu, niin kovempaa treeniä vaan, naurahtaa Marjo Eskola.

Tästä naisesta huokuu tahdonvoimaa ja päättäväisyyttä, minkä voisi tiivistää toteamalla, että rautakin lannistuu Marjon edessä.

- Ihan varmasti, ei epäilystäkään. Jos haluaa jotain kovasti, niin sen saa, kaikki onnistuu. Tahto pitää olla kova. Jos päättää aloittaa liikunnan ja uuden elämäntavan, se onnistuu varmasti, hän sanoo painokkaasti.

- Nyt voi itse kukin katsoa peiliin ja miettiä, minkä näköinen haluaa olla loppuikänsä, tai miltä haluaa, että tuntuu. On tosi raskasta olla, jos on vaikka paljon ylipainoa. Kun on hyvässä kunnossa, niin kaikki muutkin asiat sujuu, työ- ja kotiasiatkin, kuin lentäen, painottaa Marjo.

Treenit tehdään rauhallisesti ja ajatuksella

Kuntoiluharrastuksen voi kuntosalilla aloittaa pienillä painoilla ja rauhalliseen tahtiin. Ei määrä vaan laatu, painottaa Marjo Eskola.

- Säännöllisyys on tärkeää, vaikka aluksi kerran viikossakin riittää. Harjoitteet pitää tehdä huolellisesti eikä huiskimalla.

Jos lisäksi vielä tarkistaa jääkaapin sisällön ja karsii sieltä turhat herkut, niin muutamassa kuukaudessa se palkitaan paremmalla ja kevyemmällä ololla.

- Aloittelijan ohjelmaa tarkistetaan aluksi vaikka viikoittain, asteittain harjoitusta kovennetaan ja kohta jo huomaakin jaksavansa vähän enemmän toistoja tai vähän isommilla painoilla, Marjo kannustaa.

Tärkeää on löytää liikunnan ilo, itselle sopiva laji ja sopiva aloitustahti. Jos "pupillit pullistuvat päästä pihalle", niin liikuntaharrastus tyssää nopeasti. "Pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta" on hyvä muistisääntö liikuntaa aloittavalle.