Maanteillä liikkuu vaarallisia rekkoja

Tulli on laskenut, että joka kolmannen rekan kuorma on puutteellisesti sidottu. Huomautettavaa löytyy myös autojen asiapapereista ja jarruista. Suomalaisfirmat eivät pärjää tullin tarkastuksissa muita paremmin.

Kotimaa
Rekkalastia tarkastetaan.
Yle

Ennen vuodenvaihdetta Suomen suurimmassa satamassa Vuosaaressa käy kuhina. Vuosi ja tilikausi on lopullaan ja rahti on saatava perille.

Tutkittavat kuormat valitaan etukäteen rahtikirjojen perusteella. Pistokokeita ei juuri tehdä.

- Tilanne ei ole viime vuosina parantunut. Puutteita löytyy joka kolmannesta ja huomautus annetaan joka neljännelle kuormalle, sanoo tullin ylitarkastaja Ari Peltonen.

Suomalaisyritykset eivät saa synninpäästöä.

- Ei tässä voi röyhistellä rintaansa: ovat aivan yhtä huonossa kunnossa kuin muunkin Euroopan kalusto, Peltonen toteaa.

Lastien kiinnitykset lepsuja

Suomen kuljetus ja logistiikka (SKAL) ihmettelee tullin väitettä.

- Meillä on tietoja vuoden 2009 vaarallisten aineiden kuljetuksista, ja näistä selviää, että Suomesta lähtevät kuljetukset ovat huomattavasti paremmin hoidettuja kuin muualta tänne tulevat, sanoo SKAL:n logistiikkapäällikkö Sakari Backlund.

Käsirysy on harvinaista

Harva haastaa riitaa, mutta monenlaista sanailua on kuultu.

- Pahin esimerkki oli kuusi sähkömoottoria, jotka oli nostettu irtolavan perälle. Kuljettaja totesi, ettei ne siitä mihinkään lähde, kun ovat niin painavia, kertoo Tulin ylitarkastaja Ari Peltonen.

Kun huomautettavaa löytyy, asiasta vastuullisia joudutaan etsimään kissojen ja koirien kanssa.

Lähteet: YLE Uutiset / Kristiina Tolkki