Raivo on vaarallista liikenteessä

Kiihkeät tunteet liikenteessä ovat yleisiä. Ilmiölle on annettu nimikin, liikenneraivo. Räikeimmillään teiden kuumat kallet käyvät toisiinsa käsiksi.

terveys
Ruuhkaa Helsingin keskustassa
YLE

Yhdysvalloissa keskustellaan yleisestä ilmiöstä nimeltä road rage, liikenneraivo. Kun pinna pahasti palaa, pysäytetään auto ja noustaan mukiloimaan liikenteessä törttöilevä kuljettaja.

Muuttuuko ihmisen persoona, kun ympärille saadaan auton peltikuoret?

- Jos ihminen on taipuvainen raivoamaan ja saamaan raivonpuuskia, kiukustumaan ja on hyvin impulsiivinen, tämä näkyy kaikessa elämässä. Se tulee ilmi myös liikenteessä, sanoo liikennepsykologian dosentti Sirkku Laapotti Turun yliopiston psykologian laitokselta.

Hyvin rauhallista viilipyttyä ei saa hevin hermostumaan liikenteessäkään.

- Jotkut kertovat, että kun oikein rupeaa harmittamaan, he lähtevät ajamaan autolla rauhoittuakseen. Mutta sehän on äärimmäisen vaarallista, koska ajotapa muuttuu nimenomaan silloin, kun on ärsyyntynyt tai hermostunut. Silloin nimenomaan pitäisi pysyä pois liikenteestä, Laapotti painottaa.

Mikä tepsii kuumiin kalleihin?

Koska valistus, kasvatus, liikenteen valvonta ja rangaistukset eivät tunnu purevan, liikennekäyttäytymiseen pyritään puuttumaan kovemmilla keinoilla.

Ajoneuvoihin voitaisiin esimerkiksi asentaa älykkäät nopeudenrajoittimet, jolloin autolla ei voisi ajaa ylinopeutta. Alkolukko taas estää rattijuopuneena ajamiset. Turvavyölukko puolestaan varmistaa, että auto ei käynnisty, jos turvavyö ei ole päällä. Näillä konsteilla voitaisiin vaikuttaa kaikkiin, luettelee Laapotti.

Nuoria miehiä ratissa parjataan paljon, mutta on heissä hyvääkin: he ovat varsin hyviä ajoneuvon käsittelijöitä

- He pystyvät käyttäytymään liikenteessä erittäin hyvin, mikäli vain haluavat. On motivaatiokysymys, miten liikenteessä halutaan käyttäytyä, Laapotti huomauttaa.

”Käsimerkkejä tekee mieli näyttää”

Kysely turkulaiselle huoltoasemalle tankkaamaan tulleiden kuljettajien parissa osoitti, että suomalainen kuski ei ainakaan myönnä yltyvänsä varsinaiseen liikenneraivoon.

- Muutaman kerran on tehnyt mieli näyttää käsimerkkejä. Välistä puistelee päätään, mutta ei niinkään raivon vallassa, sanotaan, että olen harmistunut, myöntää Marianne.

Moottoripyörällä paljon ajeleva Timppa jaksaa ymmärtää hidasteleviakin kuskeja.

- Ehkä ihmisellä on syy ajaa tosi hiljaa. Voin olla ensin ihmeissäni, mutta saatan huomata, että ratissa on iäkäs ihminen. Hitaampi vauhti sopii hänelle varmasti ihan hyvin.

Aivan viilipyttynä ei suvaitsevainenkaan kuljettaja liikenteessä pysy.

- Kun joku tekee ihan tyhmiä ohituksia, hänen puolestaan harmittaa, että olipa hölmösti. Olisi kiva päästä sanomaan, että ensi kerralla vähän rauhallisemmin, myöntää Timppa.

Lähteet: YLE Akuutti Lea Froloff