Laivakuljetusten hiipuminen näkyy satamissa

Laivarahtien kysyntä on kääntynyt loppuvuodesta jyrkkään laskuun. Myös Suomessa satamien liikenne on rauhoittunut selvästi.

talous
Satama
YLE

Erityisesti Kaukoidästä Eurooppaan suuntautuvien rahtikuljetusten kysyntä on notkahtanut ja useat varustamot ovat vetäneet konttialuksia pois liikenteestä ylikapasiteetin takia.

- Kyllä satamissa on liikenne selvästi hiljentynyt. Jos ajatellaan keikkamääriä, ne ovat tippunut jonkun verran ja transitoliikenne on vähentynyt huomattavasti. Väittäisin, että nyt on jopa puolet hiljaisempaa kuin normaalisti vuoden vaihteessa Venäjän liikenteessä, sanoo Nurminen Logisticsin johtaja Olli Väätäinen.

Laivakuljetusten kysynnän lasku alkoi näkyä jo kesällä, mutta todellinen notkahdus tapahtui viime kuussa. Erityisesti kaukoidästä Euroopaan suuntautuvat kuljetukset vähenevät jyrkästi, sanoo lento- ja laivarahteihin erikoistuneen Panalpinan globaalista myynnistä vastaava Ari Ruuskanen.

Rahtihinnat romahtaneet

Laivaliikenteessä ylikapasiteetti on romahduttanut rahtihinnat erityisesti Aasian liikenteessä, Kaukoidästä saa kontillisen tavaraa Suomeen nyt 700 eurolla, kun vielä vuosi sitten kuljetus maksoi pari tuhatta euroa. Hintojen aleneminen ei kuitenkaan vielä näy suoraan kuluttajahinnoissa.

Varustamot purkavat ylikapasiteettia vähentämällä tarjontaa erityisesti pitkillä mannertenvälisillä reiteillä, sanoo Maerskin Suomen maajohtaja Berit Hägerstrand-Åvall.

- Me olemme Maersk Linellä tehneet sellaisen liikkeen, että olemme poistaneet kahdeksan konttilaivaa liikenteestä maailmanlaajuisesti, lähinnä Kaukoidän ja Euroopan sekä Kaukoidän ja Pohjois-Amerikan liikenteessä.

Kaikkiaan satamissa seisoo toimettomana jo 160 suurta valtamerikonttialusta ja määrä kasvaa, koska liikenteeseen on tulossa runsaasti uusia, korkeasuhdanteen aikana tilattuja laivoja.

Osan vanhoista valtamerialuksista varustamot olisivat valmiit poistamaan liikenteestä kokonaan, mutta juuri nyt alusten romuttaminen ei kannata romuraudan alhaisen hinnan takia.

Lähteet: YLE Uutiset / Jari Tanskanen