1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Hufvudstadsbladet aloittaa yt-neuvottelut

Hufvudstadsbladetia kustantavassa KSF-Mediassa aloitetaan ensi viikolla yt-neuvottelut. Neuvottelut koskevat koko yritystä.

Kuva: YLE

Toimitusjohtaja Henrik Johanssonin mukaan neuvotteluilla pyritään huomattaviin kustannussäästöihin heikentyneen taloustilanteen vuoksi. Tarkkaa summaa hän ei osaa vielä määritellä.

Mikään mediatalon lehdistä ei ole lakkautusuhan alla. Henkilöstövähennysten lisäksi säästöjä haetaan tuotantopuolelta muun muassa karsimalla lehtien sivumäärää.

- Henkilöstövähennykset eivät tarkoita välttämättä irtisanomisia vaan muun muassa eläkejärjestelyjä. Joudumme säästämään sen verran paljon rahaa, että todennäköisesti emme pääse tavoitteeseen ilman työntekijöiden vähenemistä, Johansson arvelee.

Johanssonin mukaan neuvottelut on tarkoitus saattaa loppuun helmikuun loppuun mennessä.

KSF-Media kustantaa Hbl:n lisäksi Borgåbladetia, Västra Nylandia, Östra Nylandia, Papperia ja Voltia.

Eilen kerrottiin yli kahtatuhatta työtekijää koskevista yt-neuvotteluista TS-yhtymässä, joka julkaisee muun muassa Turun Sanomia. YLE Uutisten tietojen mukaan neuvottelut koskevat 30 toimihenkilön ja 70 työntekijän lomautusta tai irtisanomista.

Maakuntalehdille riittää mainosrahaa

Huonot uutiset lehtitaloissa eivät yllätä Turun kauppakorkeakoulun tutkimuspäällikköä Mikko Grönlundia.

- Olen jo muutaman vuoden ajan ennustanut, että kun seuraava taantuma tulee, painopuolella tulee tapahtumaan uudelleenjärjestelyjä ja jonkin verran myös konkursseja. Sanomalehtipuolella sen sijaan en usko tapahtuvan lähiaikoina kovinkaan radikaaleja muutoksia, Grönlund kertoo.

Alueiden ykköslehdet kohtaavat huonot ajat kohtuullisen hyvissä asemissa, sillä ne ovat Grönlundin mukaan yhä vahva mainosväline alueilla. Tosin mainontatuloja siirtyy vähitellen internetiin, mutta vielä netin osuus mainoskakusta on ohut, viitisen prosenttia.

Kaupan ilmoittelu ei niinkään ole vähentynyt, kertoo Kristiina Markkula Sanomalehtien liitosta. Se on Markkulan mukaan taktista päivittäistä sanomalehtimainontaa, mutta luokitellut eli työpaikka- ja asuntoilmoitukset ovat harventuneet.

Heikoimmilla on lehtitalojen painobisnes. TS-yhtymän tapaan monet lehtitalot painavat ilmaisjakelulehtiä, mainoksia, aikakausilehtiä ja puhelinluetteloitakin.

Aivan oma lukunsa ovat poliittiset sanomalehdet, jotka elävät lehdistötuen varassa, tutkimuspäällikkö Grönlund muistuttaa.