OP-Keskus: Palvelumaksurästien pakkoperintäkin mahdollista

Pankinjohtaja Anne-Mari Tyrkkö OP-Keskuksesta sanoo, että kiistat palvelumaksujen rästiin jäämisestä ovat harvinaisia.

Kotimaa

- Joskus voi käydä niin, että asiakas unohtaa - esimerkiksi vaihtaessaan pankkia - että tilit ja palvelut jäävät myös sinne vanhaan pankkiin. Ja jos vaikkapa kortti- tai verkkopalvelusopimuksia ei ole sanottu irti, sovittujen palvelujen veloitus jatkuu tilillä jonkin aikaa.

Jos käyttötili menee palvelumaksujen takia miinukselle, pankki muistuttaa asiakastaan tapahtuneesta kirjeellä ja ehdottaa neuvotteluja ongelman hoitamiseksi kolme kertaa: kuukauden kuluttua, puolen vuoden kuluttua ja viimeisen kerran vuoden kuluttua.

Osuuspankkiryhmän kipukatto tulee vastaan 85 euron palvelumaksurästin kohdalla.

- Kolmannen kirjeen tai yli 85 euron palvelumaksuvelan jälkeen pankki ehdottaa, että palvelut suljettaisiin ja että tilikin lopetettaisiin silloin saman tien.

Menevätkö maksamatta jääneet palvelumaksut lopulta pakkoperintään?

- Hyvin harvoin. Yleensä niistä sovitaan asiakkaan kanssa. Mutta mahdollisuus meillä siihen tietenkin on, sillä pohjalla on sopimus palveluista ja niiden ehdoista.

Maksaako tilin lopettaminen jotakin?

- Ei.

Lähteet: Ari Mölsä / YLE Uutiset