Rantatunnelin kannattavuuslaskelmat herättävät yhä kysymyksiä

Tampereen rantaväylän tunnelin uusittu sopimus on maanantaina kaupunginvaltuuston käsittelyssä. Ydinkohdat ovat ennallaan ja hanke näyttää etenevän viitoitettua linjaa. Tunnelin kustannus- ja hyötysuhdetta arvioivat laskelmat herättävät kuitenkin edelleen monien mielessä kysymyksiä.

kaupungit
Mies ottaa Tampereen tunneli -esitettä pöydältä
YLE / Juha Kokkala

Laskelmien mukaan rantatunnelin rakennuskulut tulevat yli kaksinkertaisesti takaisin. Oleellinen osa tuloksesta on säästetty aika - sen hinta on yli 300 miljoonaa. Ilman tätä oltaisiin miinuksella.

Säästyneitä minuutteja on todellisuudessa vaikea hinnoitella. Tarkoitus onkin vertailla tunnelia muihin tieprojekteihin. Niiden rinnalla se pärjää. Absoluuttinen rahallinen kannattavuus on kuitenkin hieman eri asia.

Kaupunki laskee hyödyt investointia suuremmiksi

Tampereen kaupunki maksaa kaksi kolmannesta tunnelista, loput valtio. Kaupunki odottaa kuitenkin hyötyjä Ranta-Tampellan 3 500 asukkaan kaupunginosan rakentamisesta, kertoo tilaajapäällikkö Risto Laaksonen.

- Merkittävä osa kaupungin rahoituksesta saadaan takaisin maan myyntituloina sekä kaavoitusmaksuina. Jos mietitään lähtemistä johonkin Vuorekseen tai muualle kaupungin keskustan ulkopuolelle, niin sinne joudutaan vetämään pitkät perusverkot: kadut, sillat, uudet katuyhteydet.

- Kun ajattelee vielä, mikä merkitys Ranta-Tampellan alueella on kaupunkikeskustalle, niin investointi ei ole iso verrattuna hyötyyn, Laaksonen muistuttaa.

Vähenevätkö ruuhkat vai siirtyvätkö vain?

Ruuhkiin toivotaan helpotusta. Tunnelissa varmaan jono kulkee, mutta entä ulkopuolella? Pääkaupunkiseudulla tunnelien tulokset eivät ole yksiselitteisiä. Monen autoilijan mielestä ruuhkat ovat siirtyneet vain uusiin paikkoihin.

Joukkoliikennettä tarjotaan usein tilalle. Tampereen raitiotie maksaakin suunnilleen saman kuin tunneli. Kaupungin suunnittelijat eivät kuitenkaan näe niitä vaihtoehdoiksi, vaan haluaisivat molemmat. Perusteluissakin on paljon samaa, esimerkiksi että reitin varteen voidaan rakentaa lisää.

Lähteet: Yle Tampere / Jouni Tanninen