1. yle.fi
  2. Uutiset

Teollisuuden ja liikenteen hitech-akkuja tehdään Suomessa

Suurten litiumakkujen tuotanto alkaa Varkaudessa kuluvan vuoden aikana. Akkuja käytetään esimerkiksi kännykkäasemilla, tuulivoimalaitoksissa ja sähköautoissa.

tiede
Litiumakkuja
YLE

Suurten litiumakkujen tuotannon aloittaa European Batteries. Yrityksen takana ovat pääomasijoittajat Finnish Electric Vehicle Technologies -yhtiöstä sekä akkuyhtiön avainhenkilöt.

Takavuosina Suomessa akkuvalmistajia oli useitakin. Viimeinen mohikaani oli Vantaalla toimiva Pakkasakku, joka amerikkalaisomistuksessa sinnitteli käynnistysakkujen valmistajana vielä 1990-luvulla. Sittemmin tämä teollisuuden haara ja osaaminen loppuivat Suomessa.

- Uudella Varkaudessa aloittavalla tehtaalla ei ole mitään tekemistä lyijyakkujen kanssa. Tuleva tehdas valmistaa suuria akkuja litiumtekniikalla, sanoo yrityksen teknologialohtaja Kai Vuorilehto.

Yrityksen liikeidea on toimittaa akkuja teollisuudelle ja liikenteelle. Käyttökohteita voivat olla kännykkäasemat, tuulivoimalaitokset tai sähköautot esimerkiksi Uudessakaupungissa rakennettava Fisker Karma.

- Litium-akkuteknologia pitää sisällään myös elektronikkaa, siis eräänlaisia itsellisiä elektroniikkajärjestelmiä. Kyseessä on enemmänkin elektronikkateollisuuden tuote, painottaa Vuorilehto.

Turvallisuus etusijalla

Suunnittelua ja osaamista sisältävät akkujärjestelmät ovat keskeinen tekijä millä suomalainen akkuvalmistajaa aikoo kilpailla. Toinen tekijä on turvallisuus. European Batteries on valinnut akkuteknologiaksi litiumfosfaattiakun litiumkoboltin asemesta. Oikosulkutapauksessa fosfaattiakku on huomattavasti turvallisempi: kobolttiakku voi jopa räjähtää.

Tähän saakka japanilaiset ja korealaiset ovat hallinneet tätä akkuteknologiaa ja valmistus on tapahtunut Kiinassa. Kiinalaisilla tuotteilla on ollut laatuoneglmia. Me olemme valinneet tekniikan ja raaka-aineen ensisijaisesti turvallisuuden kannalta, jopa ehkä hieman sähkön varauskyvystä tinkien, sanoo Vuorilehto. Ensimmäiset akut varkaudessa olisi tarkoitus valmistua vielä vuoden lopulla.

Lähteet: YLE Uutiset / Arto Nurmi

Lue seuraavaksi