Kapitalismista tulossa elokuvien pahis

Terrorismi ja sitä ennen kommunismi ovat pitkään olleet länsimaisten elokuvien vakiopahiksia, mutta uusimmista filmeistä päätellen kapitalismi ja sen apulainen globalisaatio ovat viemässä niiltä roiston roolin. Berliinissä viikonloppuna päättyneiden filmijuhlien elokuvista toista kymmentä katseli kriittisin silmin pankki- ja muuta suurbisnestä, rikkaiden ja köyhien välistä kuilua ja talouspakolaisten raakaa todellisuutta.

kulttuuri
Interpol-agenttia esittävä Clive Owen syöksyy raitiovaunukiskoille luhistuneen naisen avuksi.
Clive Owen on The International -elokuvan pääosassa Interpol-agenttinaColumbia Pictures

Kyseenalaistaessaan länsimaiden vakiintuneen käsityksen siitä, että vapaa markkinatalous takaa edistyksen ja globalisaatio on aina hyvästä, elokuvat heijastelevat katsojiensa lisääntyneitä epäilyksiä finanssikriisistä kärsivässä tosimaailmassa, sanovat elokuva-alan asiantuntijat.

Berliinin elokuvajuhlien avajaiselokuva oli Clive Owenin ja Naomi Wattsin tähdittämä jännitysfilmi The International, Kansainvälinen. Siinä rikollinen on markkinoita manipuloiva pankki. Saksalainen ohjaaja Tom Tykwer ei kuitenkaan ole ajankohtaisuudesta onnellinen.

- Pankkikuplan puhkeaminen juuri elokuvani valmistuessa on surkea juttu, ei lainkaan onnellinen sattuma, Tykwer sanoo.

Hän myöntää ironiseksi sen, että hänenkin elokuvansa on tehty suurten sijoittajien rahoilla. Rahojen todellista alkuperää on miltei mahdoton jäljittää, Tykwer sanoo.

Asiantuntijat uskovat suuntauksen jatkuvan

Filmikriitikkojen mukaan finanssikriisistä kertovat elokuvat ovat jatkoa Yhdysvaltain entisen presidentin George Bushin virkakauden lopulla syntyneille poliittisille elokuville, joissa puututtiin muun muassa Irakin sotaan ja Yhdysvaltain terveydenhuollon tilaan.

- Bushin hallinnon politiikka suututti ihmisiä ja loi yhteenkuuluvuuden tunnetta ja samalla pohjaa tällaisille elokuville. Luulen, että finanssikriisin kanssa käy samoin, sanoo Jay Weissberg Variety-lehdestä.

Berliinin filmijuhlien Kultaisesta karhusta kilpailleista elokuvista yhteiskuntakriittisiä olivat muun muassa Mammutti, Eden à l'Ouest (Paratiisi on lännessä) ja Die wundersame Welt der Waschkraft (Pyykinpesun ihmeellinen maailma).

Saksalaisen Hans-Christian Schmidin ohjaama Die wundersame Welt der Waschkraft kertoo siitä, miten rajat katoavat mutta tasa-arvo jää usein pelkäksi puheeksi. Elokuvassa Saksan luksushotellien pyykkiä rahdataan Puojan rajan taaksen suurpesulaan, jossa työvoima on halpaa.

- Puola on ollut EU:n jäsen viisi vuotta, mutta saksalaisilla ei vieläkään ole kunnon käsitystä siitä, millaisissa oloissa itänaapurit elävät ja työskentelevät vain muutaman tunnin ajomatkan päässä, Schmid sanoo.

Lähteet: Reuters

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus