Tuoksumarkkinointi yleistyy Suomessa

Yltäkylläisyyden maailmassa kilpailu kuluttajan suosiosta käy kovana. Tässä työssä on otettu nyt kaikki aistit käyttöön: tuoksuista on tullut tärkeä markkinoinnin keino.

Tiiviisti pakatut tuotteet pitävät aidot tuoksut sisällään, joten liiketilojen tunnelmaa lisätään tekniikan avulla. Esimerkiksi autokaupassa kiertelevä asiakas pitää auton nahkasisustusta jo lähtökohtaisesti ylellisenä. Kun autokauppaan levitetään nahan tuoksua, vahvistetaan asiakkaan mielikuvia. Samalla tavalla toimivat makeat tuoksut karkkikaupassa ja kahvintuoksu konditoriossa.

Tuoksutuksen tekniikka on kehittynyt viime vuosina paljon. Tuoksuja pystytään kontrolloimaan aiempaa paremmin ja rajaamaan ikään kuin taskuihin, jolloin koko kaupan ei tarvitse tuoksua samalta. Tuoksumarkkinoinnin ammattilainen Antti Pasila pitää tuoksun hallintaa tärkeänä.

- Asiakas tottuu tuoksuun nopeasti, jos koko liike tuoksuu samalta. Kun teemme tuoksutaskuja, asiakas kokee elämyksen yhä uudelleen. Jos tuoksu tuntuukin epämiellyttävältä, pääsee tuoksusta helpommin pois.

Pasilan mukaan tuoksut on tutkittu tarkkaan, eivätkä ne vaikuta hajusteallergikkoihin.

Ravintoloissa peitetään pahat hajut

Tuoksua levitetään tilaan joko kuivana tai öljyjen avulla. Suomalaisissa liikkeissä suositaan luonnonläheisiä tuoksuja, kuten tervaa ja hedelmiä. Yhdysvalloissa, jossa tuoksumarkkinointia on ollut jo 70-luvulla, suositaan makeita tuoksuja. Suomessa voimakas vaniljan tai suklaan tuoksu ei saa aikaan samanlaisia reaktioita.

- Tutkittua tietoa on paljon. Kun tilassa tuoksuu hyvältä, viettää asiakas siellä enemmän aikaa, Pasila vakuuttaa.

Tuoksu on parhaimmillaan silloin, kun se on niin vieno, ettei asiakas huomaa sitä. Esimerkiksi ravintoloissa tuoksuja käytetään paljon vain peittämään epämiellyttäviä hajuja. Tupakkalain muututtua ja savun hälvettyä peitettäviä tuoksuja on aiempaa enemmän. Tuoksuista on tullut myös osa yrityksen imagoa.

Aasialaista sisustusta voidaan korostaa teemaan sopivilla tuoksuilla, ja Pasila uskoo tuoksusisustuksen leviävän pikkuhiljaa myös osaksi kotien sisustusta.