Kehäradan peruskivi muurattiin

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) muurasi tänään Vantaan Ilolassa Kehäradan peruskiven. Kehäradan rakennustyöt käynnistyvät toukokuussa.

raiteet

Ensimmäiseksi louhitaan radan tunnelit. Ensi vuonna aloitetaan siltojen ja avorataosuuksien rakentaminen. Raiteita rakennetaan yhteensä 36 kilometriä.Työt etenenevät vuonna 2013 teknisten järjestelmien asentamiseen. Rata on määrä ottaa käyttöön kesällä 2014.

Radan suunnittelu ja rakentaminen työllistävät satoja ihmisiä. Arviolta 200 000 ihmistä tulee käyttämään rataa päivittäin.

Pääkaupunkiseudun Kehärata yhdistää Vantaankosken radan päärataan

Rata tarjoaa samalla myös suoran junayhteyden Tikkurilasta Helsinki-Vantaan lentokentälle itäiseltä radalta.

Kehäradan avulla onkin haluttu vähentää henkilöauton käyttöä lentokentän ja itäisen radanvarren maakuntien välisessä liikenteessä, kun itäiseltä radalta pääsee aikaisempaa nopeammin junalla lentoasemalle.

Kehärata mahdollistaa myös uusien asuinalueiden rakentamisen radan ympärille sekä uusien työpaikkojen synnyn.

Projektipäällikkö Maija Salonen Ratahallintokeskuksesta kertoo Kehäradalla olevan suuri merkitys erityisesti Vantaan poikittaisliikenteelle.

-Kysymys ei ole pelkästään liikenteesta lentoasemalle. Samalla saadaan sujuvat liikenneyhteydet myös Vantaan tuleville asuinalueille, kuten Leinälään ja Kivistöön sekä toimisto- ja työpaikka-alue Aviapolikseen, toteaa Salonen.

Lentoasemalta rata kulkee terminaalin alitse seitsemän kilometriä pitkän tunnelin kautta Martinlaaksoon ja sieltä edelleen Pasilaan sekä Helsingin rautatieasemalle. Kehärata liittyy päärataan kolmessa kohdassa.

Noin 18 kilometriä pitkälle poikittaisradalle tulee ensin neljä asemaa ja myöhemmin toiset neljä.

Rata tulee maksamaan 590 miljoonaa euroa, josta valtio maksaa 404 miljoonaa euroa ja Vantaan kaupunki 186 miljoonaa euroa. Projekti saa myös Euroopan unionilta tukea noin 17 miljoonaa euroa.

Lähteet: YLE Uusimaa