Alkolukko saattaa tulla pakolliseksi koulukuljetuksissa

Vain harva kunta vaatii koululaiskuljetuksissaan alkolukkoa, vaikka sitä suosittava asetus tuli voimaan jo lähes kolme vuotta sitten. Koska suosituksella ei ole ollut toivottua vaikutusta, liikenneministeriössä harkitaan vakavasti lukon tekemistä pakolliseksi.

Kotimaa
Koululaisia menossa linja-autoon.
Yle

Liikenne- ja viestintäministeriön tuoreen selvityksen mukaan suurin osa kunnista (63 prosenttia) ei ole ottanut mitenkään huomioon vuonna 2006 annettua alkolukkosuositusta. Selvitykseen vastanneista kunnista vain kaksi, Kitee ja Vihanti, edellyttää alkolukon käyttöä koulukuljetusajoneuvoissa.

Valtaosassa kunnista alkolukko ei ole käytössä yhdessäkään koulukuljetusajoneuvossa. Vain 17 kuntaa ilmoitti, että heillä on käytössä yksi tai useampi alkolukolla varustettu ajoneuvo.

- Selvityksen perusteella voi sanoa, että asetukseen vuonna 2006 kirjattu suositus ei ole purrut mitenkään, toteaa tutkimuksen tekijä, projektipäällikkö Anne Vehmas Ramboll Finladista.

Kysely lähetettiin 388 manner-Suomen kuntaan, joista 236 vastasi. Vastausprosentti internetkyselyssä oli 61.

Harva kunta käyttää alkolukkoa kilpailutuksessa

Alkolukon käyttö kilpailutuksen perusteena on myös harvinaista. Vain kymmenessä prosentissa kunnista alkolukosta on saanut etua koulukuljetusten hoitajia valittaessa.

Hämeenlinnan kaupunki antaa kilpailutuksessa alkolukosta 5 prosenttia bonusta, mutta vaatimaan sitä ei ole Hämeenlinnassakaan arvattu lähteä, kertoo palvelusuunnittelija Johanna Hyytiä.

- Jos me olisimme tehneet ehdottoman vaatimuksen, niin pahimmassa tapauksessa emme olisi saaneet tarjouksia joillekin linjoille ollenkaan.

Kunnat toivovat pakollisuutta

Hiukan yllättäen yli puolessa kunnista suhtaudutaan kuitenkin myönteisesti alkolukon pakollisuuteen koulukuljetuksissa. 64 prosenttia kyselyyn vastanneista sanoo kannattavansa pakollisuutta, vastustajia oli 6 prosenttia.

- Tuntuu, että pakollisuus olisi kunnille helpompi. Silloin säännöt olisivat kaikille samat, sanoo projektipäällikkö Anne Vehmas.

Liikenne- ja viestintäministeriössä selvitystä on luettu huolestuneena. Ylitarkastaja Janne Mänttärin mukaan suosituksen positiivista vaikutusta ei voi enää kauan odotella.

- Tulos on niin huono, että hyvin vakavasti tullaan harkitsemaan myös pakollisuutta.

Liikennöitsijöitä pakollisuus ei miellyttäisi. Hämeenlinnalaisen Pekola-yhtiön toimitusjohtaja Risto Pekola muistuttaa, että vanhoihin autoihin alkolukkoa on teknisesti vaikea asentaa.Myös kustannusten kaatuminen yrittäjien niskaan huolestuttaa.

- Parempi olisi puhalluttaa enemmän ja valvonnan kautta edistää tätä samaa asiaa. Se voisi olla vielä tehokkaampaa, Risto Pekola sanoo.

Ilomantsissa alkolukot vaaditaan syksystä alkaen

Ilomantsin kunnassa alkolukkovaatimus otetaan mukaan tänä keväänä tehtävään koulukuljetuskilpailuun. Taustalla on vajaan kuukauden takainen tapaus, jossa kahden eri liikennöitsijän koulukuljettajat jäivät normaalin liikenteen valvonnan yhteydessä kiinni epäiltynä rattijuopumuksesta.

Ilomantsin sivistysjohtaja Marjo Ahokkaan mukaan nyt kilpailutetaan ensi syksyn koulukyytejä. Viimeistään silloin kuljettajan raittius tarkistetaan joka kerta autoa käynnistettäessä. Ahokas sanoo, että tässä tilanteessa liikennöitsijät ovat ymmärtäneet kunnan vaatimuksen hyvin.

Viime viikolla Huittisissa jäi rattijuopumuksesta kiinni kuljettaja, jonka kyydissä oli yli 40 laskettelumatkalla ollutta lasta.

Lähteet: YLE Uutiset / Heli Mansikka