Koe uusi yle.fi

Ikäihmiset innostuivat tietokonepeleistä

Tietokonepeleistä puhutaan usein lasten ja nuorten tai korkeintaan aikuisten miesten harrastuksena. Kuitenkin yhä useampi ikäihminenkin käyttää jo sujuvasti tietokonetta ja vähintäänkin useimmista koneista tutun pasianssin pelaaminen on tullut tutuksi.

Kotimaa
Tietokonepeli
YLE

Raahelaisille Pirkolle ja Jaakolle pelimaailma aukesi, kun digiboksin valikosta löytyi puolivahingossa Tetris-peli, jossa televisioruudun ylälaidasta tippuvat palikat on saatava järjestykseen.

Pelaaminen kiinnosti ensiksi lähinnä Pirkkoa, mutta pian Jaakkokin innostui palikoiden järjestelemisestä.

Aluksi piti kuitenkin päästä kärryille siitä, missä pelissä on kysymys.

- Sieltä vain tuli palikkaa toisensa perään ja minä mietin, että mitähän tässä pitää oikein tehdä. Ei tähän peliin saanut vinkkejä television ohjekirjasta, Pirkko kuvaa pelaamisen alkuvaikeuksia.

Lopulta, kun televisio oli saatu kertaalleen sekaisinkin, idea alkoi selvitä ja innostus kasvaa.

- Aamulla Jaakko kaikessa hiljaisuudessa istuu olohuoneessa ja yrittää tehdä oikein hyvää tulosta, Pirkko kuvailee miehensä pelaamisharrastusta.

- Entisaikaan televisiosta piti katsella kaikki uutislähetykset, mutta nyt niillä ei ole enää niin väliä, hän naurahtaa.

Pasianssia pelaamalla voi kurkistaa tulevaisuuteen

Monen ikäihmisen suosikkeihin kuuluvat esimerkiksi Windowsissa mukana tulevat pikkupelit kuten pasianssi tai miinaharava. Niiden avulla on hyvä harjoitella myös hiiren käyttöä.

Tamperelaisen Mukanetin atk-tutorina toimiva Raili Pöllänen viettää usein hetken pasianssin ääressä.

- Jos menen vaikkapa kissanäyttelyyn, niin saatan pelata pasianssin ennakolta. Jos se menee läpi, menee myös näyttelyssä hyvin.

Yhä useampi seniori käyttää konetta sujuvasti

Perinteisesti seniorikansalaisten kohdalla on korostettu vaikeuksia sopeutua teknistyvään yhteiskuntaan, mutta toisenlaisia tarinoitakin alkaa kuulua ja yhä useampi ikäihminen hallitsee koneenkäytön perustasoa paremmin.

- Kun tekniikka on hallussa sen parissa voi pitää hauskaa ja kokea kaikenlaisia elämyksiä, toteaa Tampereen yliopiston hypermedian professori Frans Mäyrä.

Tietokoneella pelaaminen on usein myös sosiaalista toimintaa. Kun toinen pelaa, toinen voi antaa vierellä neuvoja seuraavasta siirrosta. Frans Mäyrän mukaan näin on ollut tietokonepelien kivikaudesta alkaen.

- Jo ensimmäisiä pelikonsoleita, joissa ei edes ollut moninpelimahdollisuutta, pelattiin vierustoverin kanssa vuoronperään. Toinen saattoi myös lukea ohjeita tai olla pelaajalle "kartanlukijana".

Tulevaisuudessa pelimarkkinoille tulee Frans Mäyrän mukaan entistä enemmän pelejä, jotka ovat suunnattuja mahdollisimman erilaisille pelaajille. Esimerkiksi tuttujen seurapelien digitaaliset versiot kasvattavat jatkossakin suosiotaan.

Kenties markkinoille saadaan piankin karaokepelistä humppaversio vaikkapa päivätansseja ryydittämään.

Lähteet: YLE Tampere / Hanna Juopperi