Ehkäisykielto puhuttaa kirkon sisällä

Vanhoillislestadiolaiset eivät lievennä suhtautumistaan ehkäisyyn arkkipiispan vetoomuksesta huolimatta. Jukka Paarman mielestä ehkäisykielto saatetaan kokea ihmisoikeuksia loukkaavana painostuksena. Lestadiolaisten mielestä roomalaiskatolisen kirkon ehkäisykäsitys on omaa kirkkoamme oikeampi.

lestadiolaisuus

Kun Ihmisoikeusliitto nosti ehkäisyasian ihmisoikeuskysymykseksi, uteliaisuus liikettä kohtaan nousi keskusteluohjelmien ja netin ykkösaiheeksi. Liikkeen johto kiistää kieltojen olemassaolon. Rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen puheenjohtaja Olavi Voittosen mukaan uskovainen tietää muutenkin mitä voi tehdä ja mitä ei.

- Me liikkeenä voimme puhua vain siitä, mikä on uskon osalta opetuksen ja julistuksen sisältö. Katseemme ei yllä makuukamareihin.

Lestadiolaisten mukaan suomalaisissa makuuhuoneissa asiat olivat kunnossa vuoteen 1952 saakka. Silloin kirkko lipesi raamatullisesta opetuksesta. SRK:n puheenjohtaja siteeraa useampaan kertaan paavin ohjeita.

Kirkon kannalta ehkäisyä oleellisempaa on lestadiolainen seurakuntaoppi. Jo lestadiolaislapsi tietää, että he ovat ainoita oikeita jumalan valtakunnan edustajia maan päällä. Naispappeutta ei vastusteta, koska miespapitkaan eivät ole oikeita. Vain lestadiolaisuskovaiset voivat antaa synnit anteeksi tosilleen. Liikkeen ulkopuolelta joutuu tuliseen järveen.

- Me koemme olevamme luterilaisen kirkon ydintä. Sitä joka haluaa seistä jumalan sanan perustalla, Voittonen kiteyttää.

Virallinen kirkko ei halua kommentoida lestadiolaista seurakuntaoppia. Suomen ev.lut. kirkon arkkipiispa Jukka Paarma antaa ymmärtää, ettei ole mitään syytä, miksi vanhoillislestadiolaiset eivät voisi olla kirkon jäseniä tulevaisuudessakin.

- Peruskysymyksen suhteen ei varmaankaan ole eroa. Nämä mainitut asiat televisiosta, ehkäisystä, teatterista ja urheilusta ovat elämäntapakysymyksiä, joista kirkossa voi olla montaa mieltä. Se ei kirkon yhtenäisyyttä vielä vie, eikä ole kirkon yhtenäisyydelle vaaraksi.

Lähteet: YLE Oulu