Ateistien mainoskampanja tulee Suomeenkin

Maailmalla keskustelua herättänyt ateistien mainoskampanja on tulossa myös Suomeen. Vapaa-ajattelijain liiton ja Humanistiliiton yhteiskampanjassa bussien kylkiin liimataan mainoksia, joissa lukee "Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä".

Kotimaa
Ateismikampanjan mainoksin teipattu barcelonalainen bussi.
EPA / Alberto Estevez

Mainoksia on tulossa suurimpiin kaupunkeihin, ainakin Helsinkiin ja Tampereelle. Kampanja on tarkoitus toteuttaa kokonaan lahjoitusvaroin. Keräys on vielä käynnissä, eikä ole tietoa, kuinka laajalti mainostilaa hankitaan.

- Uskonnottomat ovat kauan olleet iso, mutta näkymätön vähemmistö Suomessa, joten tällä kampanjalla haluamme nostaa uskonnottomuuden esiin positiivisessa mielessä. Emme pyri käännyttämään ketään, vaan rohkaisemaan ihmisiä huomaamaan oma uskonnottomuutensa, sanoo Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Jussi K. Niemelä.

Niemelä pitää todennäköisenä, että kampanja kerää jonkin verran kritiikkiä kirkon piiristä, mutta uskoo, että muuten sen toteuttamisessa ei pitäisi olla kummempia esteitä.

- Tarkoituksena onkin, että se herättäisi keskustelua.

Kampanja toimii myös lähtölaukauksena uskonnotonta elämäntapaa käsittelevälle uskomaton.fi -sivustolle.

Mainoskielto Tampereella?

Tampereen kaupungin liikennelaitoksen johtaja Pekka Pirhonen suhtautuu mainoskampanjaan torjuen. Kotimaa-lehden haastattelema Pirhonen pitää mahdollisena, että mainosten laittaminen tamperelaisiin busseihin saatettaisiin kieltää.

- Henkilönkohtaisesti katson, että tämäntyyppinen mainonta on evankelisluterilaista vakaumusta loukkaava. Asiassa tullaan käymään keskustelu. Tuntuu siltä, että kieltämiseen saattaa löytyä perusteltu syy, Tampereen liikennelaitoksen toimitusjohtaja Pekka Pirhonen sanoo lehden haastattelussa.

Muutama vuosi sitten Tampereen liikennelaitos kieltäytyi ottamasta busseihinsa Tampereen vapaa-ajattelijoiden eroakirkosta.fi -sivuston mainoksia. Kiista päätyi lopulta oikeuteen, missä päätös kieltäytyä mainosten ottamisesta todettiin lailliseksi.

Mainontaa koskeva kiista käytiin myös Tampereen vapaa-ajattelijoiden hankkeesta ostaa Väestörekisteristä osoitetiedot ja mainostaa kirkosta eroamista 18 vuotta täyttäville. Korkein hallinto-oikeus päätyi tämän vuoden alussa äänin 3 - 2 Hämeenlinnan hallinto-oikeuden ja Väestörekisterikeskuksen kannalle asiassa, eikä tietoja myyty sivuston käyttöön.

Kirkko ei suunnittele vastakampanjaa

Evakelisluterilainen kirkko ei ole reagoimassa kampanjaan millään vastatoimilla. Kirkon tiedotuskeskuksen viestintäjohtajan Tuomo Pesosen mukaan paras mainos on kirkon työn tekeminen kunnolla.

- Vahvuutemme on perussanomassa, ja siinä, miten me sen käytännössä toteutamme, Pesonen sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset