1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rautatieliikenne

Raideliikenne rohmuaa lähivuosina yli miljardin

Raidepula ruuhkauttaa pahoin Helsingin seudun lähijunaliikenteen. VR:n, YTV:n ja HKL:n raideliikenteen raju kasvu nostaa paineita palvelujen parantamiseen ja lisäämiseen. Edessä onkin ennen näkemätön miljardiluokan investointipaketti.

VR:n lähijunien lisäämiseen raiteet ja ratapiha eivät enää riitä. YTV:lle tilanne on helpompi, mutta sielläkin tilanne vaikeutuu Helsingin ratapihan tukkoisuuden myötä.

Ilmalan varikko hoitaa Helsingin seudun lähiliikenteen junahuollot. Tekemistä riittää kun huolehditaan, että 900 päivittäistä junavuoroa rullaa sujuvasti raiteilla.

Huoltojen lomassa varikolla testataan ja varustellaan jo seuraavan sukupolven kaupunkijunia, joita tulee yhteensä 32.

Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Judströmin mukaan tilatut kaupunkijunat eivät kuitenkaan yksin ratkaise kalustopulaa.

- Nämä junat korvaavat vasta VR:n vanhan junakaluston, lisäksi matkustajamäärä kasvaa 4 prosentin vuosivauhtia ja sitten on vielä lisäksi näitä uusia ratahankkeita.

Matkustajamäärät kasvavat huimasti

Kalustoa tarvitaan lisää, koska YTV-alueen lähiliikenteen matkustajamäärien kasvu on huimaa ja uusi nousun piikki on jo näkyvissä.

YTV:n liikennejohtaja Niilo Järviluoma kertoo kehäradan lisäävän matskustajamääriä entisestään.

- 90-luvun puolivälistä matkustajamäärä on kasvanut 70-80 prosenttia ja seuraava isompi kasvupiikki tulee silloin kun kehärata saadaan käyttöön 2014. Se tulee lisäämään tuntuvasti matkustajamääriä.

Lähiliikenteen rataverkko sumppuuntuu jo nyt pahoin, mikä rajoittaa tuntuvasti matkustajaruuhkien purkua ja lähiliikenteen lisäämistä esimerkiksi Hyvinkäältä Helsinkiin.

- Ruuhka-aikoina junamäärä ei ole voinut edes kasvaa 2000-luvulla ja nyt on tultu kapasiteetin äärirajoille.

Pisara on mittava investointi

Nyt on enää järeitä keinoja käytettävissä eli Pisara-ratalenkki Pasilata Oopperan kautta Hakaniemeen ja takaisin Pasilaan on mittava hanke, mutta ainoita toimivia ratkaisuja, kertoo suunnittelupäällikkö Lauri Helke VR:stä.

Pasilan Pisarasta on nyt siis sekä juna- että metroversio. Olipa ratkaisu kuinka päin vain, käsillä on ennätysmäinen investointiohjelma.

- Nythän täällä pääkaupunkiseudulla on ennestään vireillä tosi suuria hankkeita, kun on yhtä aikaa länsimetro ja kehärata ja nämä isot kalustohankinnat ja Ilmalan ratapihan korjaus, että kyllä näiden rahoittamisessa riittää työtä. Tämä on miljardiluokan investointi, runsaasti yli miljardiluokan investointi, Judström toteaa.