HKL testaa hybridibusseja

Melua ja päästöjä vähentävät hybridibussit saattavat ilmestyä Helsingin joukkoliikenteeseen. HKL testaa useiden eri valmistajien prototyyppejä ja saattaa muuttaa bussiliikenteen kilpailutussäännöt hybridejä suosiviksi jo ensi vuonna.

tiede
Hybridibussi lupaa kolmanneksen pudotusta polttoaineenkulutukseen.
Vähäinen polttoaineen kulutus ja pienet ympäristöpäästöt tulevat yhä tärkeämmiksi kilpailuvalteiksi Helsingin seutuliikenteessä.

Kaupunki on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä viidenneksellä runsaassa kymmenessä vuodessa.

Osin sähköakuilla toimiva hybridi kuluttaa jopa kolmanneksen vähemmän polttoainetta ja aiheuttaa kolmanneksen vähemmän päästöjä kuin tavallinen dieselbussi.

Etenkin hengityselinsairauksista kärsiviä haittaavat partikkeli- ja typpioksidipäästöt saattavat vähentyä vielä enemmän.

Ilmanlaatu paranisi eniten pysäkkien kohdalla ja liikennevaloissa, koska bussi käyttää akkua liikkeellelähdössä ja alkukiihdytyksessä.

Testiajossa useita malleja

HKL on alkuvuoden aikana pilotoinut hybridibussia yhdessä Volvon kanssa. Bussin viikon testiajot Helsingissä päättyvät huomenna lauantaina, mutta auto palaa kokeiltavaksi vielä uudelleen tänä vuonna. Silloin on tarkoitus ottaa kyytiin myös matkustajia ja selvittää pakokaasupäästöjä tarkemmin.

Pilotissa on tutkittu auton ajo-ominaisuuksia ja sen aiheuttamaa melua - joka osoittautui huomattavasti perinteistä bussia pienemmäksi.

Tänä vuonna pitäisi saada kokeiltavaksi hybdibussit ainakin Mercedes-Benziltä ja Scanialta, joilla on vastaavat prototyypit kehitteillä.

Ympäristöystävällistä kilpailuttamista

Jos asia etenee tavoiteaikataulussa, tehdään arvio hybridien kokonaishyödyistä vuodenvaihteessa.

HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski kertoo, että liikennelaitos haluaa rohkaista liikennöitsijöitä hankkimaan ympäristöystävällistä kalustoa.

- Ensi vuoden alkupuolella muutettaisiin bussiliikenteen kilpailutussääntöjä sillä lailla, että ympäristöystävällisestä bussikalustosta saisi parempia pisteitä. Käytännössä siis rohkaistaisiin bussiliikennöitsijöitä ostamaan ympäristöystävällisiä vaunuja.

Uudet kilpailusäännöt voisivat astua voimaan siten, että hybridejä alkaisi näkyä HKL:n tilaamilla linjoilla 2011-2012.

HKL tutkii parhaillaan myös mahdollisuutta, että Helsingin katukuvassa näkyisi lähivuosina taas johdinautoja, eli trollikoita. Lehmuskosken mukaan hybridit ja trollikat eivät kuitenkaan kilpaile keskenään.

- Nämä toisiaan ovat toisiaan täydentäviä hankkeita. HKL hakee kestävän ja ympäristöystävällisen kaupunkiliikenteen toteuttamiskeinoja laajalla sektorilla. Nämä palvelevat eri tarpeita, mutta kaupunkilaisia kaikki.

Lähteet: YLE Uusimaa