Yleisradion vastainen lobbaus kiihtyy

Kaupalliset mediatoimijat ovat lähteneet poikkeukselliselle tielle. Viestinnän Keskusliitto ja Sanomalehtien liitto ovat tehneet paimenkirjeen jäsenilleen. Sen tarkoituksena on yhdenmukaistaa kaupallisen mediakentän YLEä koskevaa viestintää.

kulttuuri

Viestinnän keskusliiton toimitusjohtajan Håkan Gabrielssonin mukaan liitto on yrittänyt viestiä jäsenyrityksilleen ja muille tiedotusvälineille kannanottoja, jotka liiton mielestä on tärkeitä tässä kysymyksessä.

- Jokainen tiedotusväline aina tekee omat ratkaisunsa, miten ne tällaisia näkemyksiä viestittävät eteenpäin, Gabrielsson sanoo.

Paimenkirjeen pääviesti on, että YLE vääristää mediakilpailua ja uhkaa maakunta- ja paikallislehtien sekä Suomen tietotoimiston asemaa. Kaupalliset toimijat pyrkivät vaikuttamaan yhdenmukaisella viestinnällään kansanedustajiin, YLEn johtoon, media-alan avainhenkilöihin, suureen yleisöön ja julkiseen mielipiteeseen. YLEn hallintoneuvoston puheenjohtaja Kimmo Sasi pitää toimintaa uhkana moniarvoiselle viestinnälle.

Puheenjohtaja Kimmo Sasi sanoo, että tällainen paimenkirje on todella yllättävä suomalaisessa yhteiskunnassa.

- On luonnollista, että jonkin mediatalon lobbari keskustelee jonkun vaikuttajan kanssa ja välittää mielipiteen, mutta jos tarkoitus on vaikuttaa useiden lehtitalojen lehtien ja viestintävälineiden kirjoitteluun ja uutisointiin, niin se ei ole enää mielestäni hyväksyttävää suomalaisessa yhteiskunnassa, Sasi katsoo.

Kaupalliset toimijat haluavat vaikuttaa juuri nyt ennen kaikkea YLEn rahoitusta ja julkista palvelua pohtivaan työryhmään. Kansanedustaja Mika Lintilän johtaman työryhmän raportti valmistuu tässä kuussa.

- Luulen, että tämä julkisuus vaikuttaa myönteisellä tavalla työryhmän toimintaan. Siten, että se hyvin itsenäisesti varmasti haluaa arvioida tätä kysymystä, missä ovat julkisen palvelun rajat, ja tämän asian julkisuuteen tulo on sinänsä erittäin arvokas asia, Sasi arvioi.

Lähteet: YLE Uutiset / Jussi Kainulainen