Suomalaiset luottavat palomieheen, Toyotaan ja Fortumiin

Suomalaiset luottavat tuttuihin merkkeihin, selviää Valitut Palat -lehden lukijatutkimuksesta. Ammatin edustajista luotamme palomiehiin, mutta usko poliitikkoihin ja ammattiliittojen johtajiin on heikonlainen.

Kotimaa

Lehti tiedusteli lukijoiltaan 16:ssa Euroopan maassa luotettavimpia brändejä nyt yhdeksättä kertaa. Tämänkertainen kysely järjestettiin viime vuoden puolella elo-lokakuussa.

Lehden lukijoilta tiedusteltiin luotettavimpia brändejä 20:ssä eri kategoriassa – aamiaismuroista, autoista, ihonhoitotuotteista, matkapuhelimista, pankeista ja vakuutusyhtiöistä lähtien. Lisäksi erikseen selvitettiin paikallisten brändien luotettavuutta.

Kaikissa kuudessatoista Euroopan maassa luottavimmaksi matkapuhelinbrändiksi lukijat valitsivat Nokian, jo yhdeksättä kertaa peräkkäin. Ihonhoitotuotteista eurooppalaiset lukijat vannovat Nivean nimiin, kun luottokorteista luotettavin on Visa ja aamiaismuroista Kellogg’s.

Toyotaa Suomessa luotettavimpana automerkkinä pitää 20 prosenttia vastaajista ja huoltoasemista ABC:een nimiin uskoo 31 prosenttia vastaajista. Pankeista luotettavimpana suomalaislukijat pitävät Osuuspankkia (40 %) ja vakuutusyhtiöistä Tapiolaa (28 %). Fortum pääsi energiayhtiöiden ykköseksi.

Ammattiryhmistä vähiten luottoa poliitikoille

Tuotemerkkien lisäksi lehti rankkasi myös ammattiryhmät. Kolmen kärkeen kuuluvat palomiehet, joita luotettavina Suomessa pitää 95 prosenttia lukijoista, sekä lentäjät (95 %) ja apteekkarit (92 %).

Häntäpäähän on rankattu poliitikot, joihin Valittujen Palojen lukijoista Suomessa ei luota 89 prosenttia kyselyyn vastanneista. Perässä seuraavat automyyjät (73 %), toimittajat (73 %) ja jalkapalloilijat (67 %). Häntäpäähän kuuluvat myös ammattiliittojen johtajat (64 %).

Kysely lähetettiin kaikkiaan noin 332 500 vastaanottajalle, joista noin 23 280:n vastaukset analysoitiin. Suomessa kysely postitettiin 8 000 vastaanottajalle, joista noin 1 500:n vastaukset analysoitiin.

Lähteet: YLE Uutiset