Suomalaisten suosikkiharrastus - nyt juostaan

Juokseminen on nyt suositumpaa kuin koskaan. Harrastuksena lenkkeily on ollut kasvussa kymmenen vuotta. Ennen juostiin kovaa, mutta lyhyempiä matkoja. Nyt suuret massat taittavat maratoneja alle viiden tunnin.

Kotimaa
Mies katselee ylämäkeen juoksevia ihmisiä.
Yle

Yksi kaikkien aikojen nopeimmista suomalaismaratoonareista Harri Hänninen on vetänyt maratonkouluja jo vuodesta 1999. Tahti on muuttunut, ja niin ovat juoksijatkin.

- Aivan ensimmäiseen maratonkouluun rohkenivat vain tavoitteelliset juoksunharrastajat. Silloin oli paljon tiukempaa ilmettä silmässä, kun lähdettiin harjoittelemaan. Tänä päivänä juoksukouluissa on osallistujia paljon leveämmällä rintamalla, Juoksija-lehden toimitusjohtajana toimiva Hänninen sanoo.

Juoksuharrastuksesta löytyy tänä päivänä erittäin paljon tietoa netistä. Myös lehdet ovat Hännisen mukaan ottaneet juoksemisen omakseen. Netin keskustelupalstoilta löytyvään tietoon Hänninen pyytää suhtautumaan varauksella.

- Vaikeintahan tässä on se, että miten se tieto asettuu omaan kuntoon. Siellä voi olla vinkkejä kolmen tunnin maratoonarille, mutta ne eivät toimi juoksuharrastusta vasta aloittelevalle, Hänninen toteaa.

”Laiskalla asenteella liikenteeseen”

Harri Hännisen ammattitauti on katsella muiden lenkkeilyä. Suomalaiset juoksevat hänen arvionsa mukaan hyvin. Juoksutekniikan lisäksi entinen huippujuoksija katselee aina myös juoksijan kasvoja, juoksukouluissa varsinkin.

- Kasvothan kertovat paljon kuormituksen tilasta. Joskus kun on ryhmän kanssa tehty harjoittelua, niin sitten sieltä otetaan henkilö sivuun vähän lepäämään. Oli harjoitus mikä hyvänsä, niin ei kannata vetää äärimmäiseen uupumukseen, Hänninen opastaa.

Tämän kevään innostamalle juoksuammattilainen antaa tutun vinkin. Vaikka kaikki osaavatkin juosta, kannattaa juoksua harjoitella kävelyn kautta.

- Ensin otetaan haltuun se hidas juokseminen, että opitaan juoksemaan rauhallisella vauhdilla suhteessa omaan kuntoon. Tärkein viesti aloittelijalla on, että harjoitus sisältää rauhallista juoksua ja sitten kävelyä. Lähdetään ikään kuin laiskalla asenteella liikenteeseen, Hänninen muistuttaa.

Vauhdin vaihto kannattaa

Itse lukuisia maratoneja alle 2,15:n juossut Harri Hänninen järjesti lauantaina Helsingin Paloheinässä kaikille avoimen mäkijuoksuharjoituksen. Osallistujat hän kutsui kokoon Juoksija-lehden Facebook-ryhmän kautta.

Mäkiharjoittelua ei suositella aivan vasta-alkajille, mutta yllättävän harva pitkään juosseistakaan on koskaan kokeillut eri juoksutyylejä jyrkkään ylämäkeen. Sen vuoksi Hänninen porukan kutsuikin.

- Minäkin olen juossut kymmenen maratonia, ja kyllä se melkein aina tasamaata on. Mäkeen ei vaan tulee lähdettyä, että on hyvä, kun tuli motivoitua nyt porukalla sitten, sanoo helsinkiläinen Jyrki Puuronen.

Juoksulenkkien on hyvä olla eri pituisia. Myös vauhtia kannattaa muutella. Suurin osa juoksee kuitenkin aina samalla sykkeellä. Mäkiharjoituksella haluttiin kehittää juoksuvoimaa. Harri Hänninen laittoi ryhmän juoksemaan tahallaan väärällä, liian pitkien askeleiden tekniikalla.

Espoolainen Satu Vuorela oli tullut Paloheinään mäkiharjoitus mielessään. Mäkiharjoitus on tosin käynyt mielessä joskus oma-aloitteisestikin. Hännisen hikilenkin jälkeen pakaroita polttelee.

- Välillä pitää harjoittelussa päästäkin sieltä omalta mukavuusalueelta, että voi kehittyä. Mäkiharjoituksen jälkeen normaali juoksuharjoitus tuntuu paljon helpommalta. Pääsääntöisesti pitää kuitenkin olla kivaa. Ei tätä muuten jaksaisi tehdä, Vuorela sanoo.

Lähteet: Yle Uutiset / Marcus Ziemann