Pop-uutiset 30.11.

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Naiset ahkerampia elokuvissakävijöitä Naiset käyvät miehiä useammin elokuvissa. Screenvision Finlandin selvityksen mukaan suomalaisista elokuvissakävijöistä noin 54 prosenttia on naisia ja 46 prosenttia miehiä. Aktiivisimpia elokuvissa kävijöitä olivat 15-34-vuotiaat. Tutkimukseen osallistui 20 000 ihmistä ihmistä Tampereella, Helsingissä ja Turussa. Kyselyn aikana teattereissa pyörivät muun muassa kotimaiset elokuvat Levottomat 3, Koirankynnen leikkaaja, Vares sekä Lapsia ja aikuisia. Ulkomaisista elokuvista tutkittaviksi osuivat toimintaelokuvat Spiderman 2 ja Viimeinen Samurai sekä draamaelokuvat Mona Lisa Smile ja Kuka pelkää pimeää. Selvitys vahvisti, että naisia kiinnostavat enemmän draamaelokuvat ja miehiä action-elokuvat. Honkasalon dokumentti Sundance-kisaan Pirjo Honkasalon dokumentti Melancholian 3 huonetta kilpailee Sundance-elokuvafestivaalilla Yhdysvalloissa ensi vuoden alussa. Elokuva on ehdolla kansainvälisessä dokumenttisarjassa 11 muun elokuvan kanssa. Festivaalilla on aiemmin näytetty ulkomaisia elokuvia, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun ulkomaiset dokumentti- ja draamaelokuvat kilpailevat omassa kategoriassaan. Tammikuun 20. päivä alkava Sundance-elokuvafestivaali on Yhdysvaltojen tärkein independent-elokuvaa esittelevä tapahtuma. Pelien jatko-osat myyntivaltteina Peliteollisuuden tämän vuoden myyntivaltteja ovat suosittujen pelien jatko-osat. Pelitutkija Petri Laankoski Tampereen yliopistosta arvioi, että jatko-osia on turvallista tuottaa, koska niiden avulla voidaan jonkin verran paremmin ennustaa kuinka paljon ne myyvät. Tulevaisuudessa pelien ympärille kehitetään entistä useammin tuoteperheitä, joissa elokuvat ja pelit ovat yhtenäinen tuotekokonaisuus. Tuotetta on tällöin myös helpompi markkinoida yhdessä. On myös ennustettu, että mobiilipelien merkitys kasvaa tulevaisuudessa. Laankosken mukaan kuitenkin jää nähtäväksi, että tuleeko markkinoille hittipelejä, jotka toteuttaisivat ennustuksen. Keikkamuistoja kerätään kansalta Kotimainen tuotantoyhtiö Provisual kerää talteen keikkamuistoja musiikin harrastajilta sekä alan ammattilaisilta. Usein artistien ja yhtyeiden sisäpiiritarinoiksi jäävät keikkakokemukset taltioidaan koko kansan luettaviksi artistin abc -nettisivuille. Tarkoituksena on kerätä muistoja useiden eri musiikkityylien edustajilta ympäri Suomen. Myös yleisön kertomuksia voidaan julkaista yhtyeiden luvalla. Keikkakokemuksia kerätään ensi vuoden syksyyn saakka. Godzillalle tähti Hall of Famelle Elokuvahirviö Godzilla on saanut oman tähden Hollywoodin Walk of Famelle. Godzillan tähti paljastettiin Hollywood Boulevardilla eilen hirviön 50-vuotisen elokuvataipaleen kunniaksi. Hollywoodin tunnustuksen kanssa samaan aikaan saapui ensi-iltaan uusi Godzilla-leffa nimeltä Final Wars. Filmin japanilainen tuotantoryhmä ilmoitti, että Final Wars päättää alkuperäisen Godzilla-elokuvasarjan, joka alkoi vuonna 1954. Godzilla silti palaa mitä todennäköisimmin jakamaan tuhoa valkokankaalle muissa elokuvissa. Kazaalle syytteitä piratismista Kansainväliset levy-yhtiöt syyttävät australialaista nettiohjelmistoyritystä musiikkipiratismista. Mm. Universal ja Sony BMG sekä useat paikalliset yhtiöt väittävät, että 100 miljoonaa käyttäjää on vaihtokaupannut yrityksen sivuilla 3 miljardia tiedostoa kuukaudessa. Yhtiöt väittävät myös, että Kazaa-ohjelmiston takana oleva Sharman Networks on tehnyt laittoman musiikin löytymisen helpoksi sekä hyötynyt tilanteesta myymällä nettisivuillaan mainoksia. Sharmanin mukaan yritys ei voi valvoa tiedostoja vaihtavia sivuston käyttäjiä ja kieltää syytteet. Kysessä on toinen kerta, kun ohjelmistoyritystä syytetään netti-piratismista. Se vapautettiin tekijänoikeusrikkomus -syytteistä Hollannissa vuosi sitten. Komeetta-klubille Hemmo-palkinto Komeetta-klubi on saanut lahtelaisten populäärikulttuurin kuluttajien Hemmo-palkinnon. Klubi on tuonut pitkästä aikaa alaikäiselle yleisölle paikan kuulla ja nähdä elävää musiikkia Lahdessa. Komeetta-klubi on tammikuusta lähtien tarjonnut esiintymismahdollisuuksia lupaaville paikallisille bändeille ja esiintyjille musiikkityyliin katsomatta. Ensi vuonna kaupungin nuorisokeskuksen tiloissa nähdään uusia kykyjä myös muualta Suomesta. Hemmo-direktoraatti on vuodesta 1987 alkaen jakanut ansioituneille populäärikulttuurin vaikuttajille Hemmo-patsasta, jonka kuvataiteilija Seppo Uuranmäki loi opiskeluvuosinaan. Yhteisöistä sen ovat aiemmin saaneet Hot Club Dance Company ja Teatteri Vanha Juko. Elvis-hitit singleinä Britanniassa Elviksen syntymän 70-vuotisjuhlaa vietetään ensi vuonna Britanniassa uudelleenjulkaisujen merkeissä. Levy-yhtiö RCA tuo markkinoille Britanniassa viikoittain 18 Elviksen singleä, jotka pääsivät aikanaan brittien myyntilistan ykkössijalle. Singlet julkaistaan siinä järjestyksessä, missä ne ovat alunperin ilmestyneet. Singlet tulevat saataville sekä cd-levyinä että vinyylisingleinä. Tammikuun alussa kauppojen hyllyille ilmestyvät sarjan ensimmäiset sinkut All Shook Up ja Jailhouse Rock. Viimeisenä julkaistaan Elviksen uudelleen miksattu hitti A Little Less Conversation. Tosi-tv:llä edustaja Israelille

Israelilainen tv-kanava on aloittanut uudenlaisen tosi-tv-ohjelman. Hashagir (Suurlähettiläs) -nimisessä ohjelmassa neljätoista kilpailijat edustavat maataan eri asiantuntijatehtävissä ulkomaiselle yleisölle.

Ensimmäisessä jaksossa tehtävänä oli pitää Cambridgen yliopistossa Britanniassa puhe yleisölle Israelin poliittisesta tilanteesta.

Kilpailijat ovat nuoria aikuisia, mm. lakimiehiä, viestinnän ja kemian opiskelijoita sekä hollantilaisia ja yhdysvaltalaisia maahanmuuttajia. Asiantuntijapaneeli pudottaa jokaisessa jaksossa yhden kilpailijan pois ohjelmasta.

Kilpailun voittaja palkitaan työpaikalla poliittisesti sitoutumattomassa Yhdysvaltaisessa juutalaisjärjestössä.