Lordin voiton taustalla häämöttää levy-yhtiön pitkä varjo

Lordi teki mahdottoman mahdolliseksi, ja Suomi voitti Euroviisut. Voittoa selittää muun muassa se, että ideat artisti- ja musiikkivalinnoista olivat ensi kertaa lähtöisin levy-yhtiöistä.

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Ennen kisaa Suomen edustajaa markkinoitiin paljon voimakkaammin kuin edeltävinä vuosina. Levy-yhtiöiden uskotaankin nyt kiinnostuvan Euroviisuista uudella tavalla.

Hyvä kokonaisuus ja tehokas markkinointi Lordi jäi katsojien mieleen eroamalla täysin muista viisukilpailjoista, sillä musiikillisesti pop-painotteisessa kisassa se oli ainut selkeä rock-kappale. Kohderyhmäkin oli hanskassa: monsteri-imago ja kevyt hevijytke purevat todennäköisesti parhaiten 9 - 14-vuotiaisiin nuoriin - siis niihin, jotka katsovat vielä kiltisti Euroviisuja vanhempiensa seurassa, mutta naputtelevat silti sujuvasti tekstiviestiääniä suosikilleen. Lisäksi Lordi on hionut musiikkiaan ja imagoaan vuosia. Bändi uskoi itseensä. Lordi pääsi viisuihin valintatavan muutoksen takia

Tehokkainkaan pohjatyö ei silti olisi johdattanut Lordia Ateenan kisoihin, ellei Suomen valintaprosessia olisi tänä vuonna muutettu.

Aikaisemmin Yleisradio pyysi valitsemiltaan lauluntekijöitä kappaleita. Kun laulut olivat valmiita, niille keksittiin sopivia esittäjiä. Esitys oli usein keinotekoinen, sen elinkaari jäi vain kisan mittaiseksi ja markkinointikin oli olematonta.

YLE Viihteen ohjelmapäällikön Ilkka Talasrannan mukaan Yleisradio halusi suuret levy-yhtiöt mukaan viisujen valintaan, koska Ylellä ei ole levy-yhtiö-osaamista.

Sony-BMG:n toimitusjohtaja Kimmo Valtanen korostaa ison levy-yhtiön rahkeita. - Me pystyimme markkinoimaan aktiivisesti sekä suhteessa mediaan että kuluttajiin. Sillä tavalla lisäsimme mielenkiintoa ja tietämystä ennen kisaa.

Levy-yhtiöissä Euroviisuilla on jo pitkään ollut huono kaiku, sillä laulukilpailu on harvoin edistänyt esiintyjän uraa. Lordi poikkesi massasta kuitenkin niin paljon, että käy todennäköisesti juuri toisin päin. Nyt yhtyeen levy julkaistaan Euroopassa 18:ssa myynnin kannalta tärkeimmässä maassa.

Levy-yhtiö laski, että reilun sadantuhannen euron markkinointisatsaus ei ole paha summa siitä, mitä sillä voidaan saavuttaa.

- Sata miljoonaa ihmistä katsoo Euroviisuja, ja heistä kymmenen miljoonaa tykkää Lordista. Ei ole syytä, miksei miljoona ostaisi levyä, perustelee toimitusjohtaja Valtanen.

Lähteet: TV:n kulttuuriuutiset