Internet-mainonta kasvaa ripeästi

YLEn Radiouutisten mukaan verkkomediamainonnan arvo voi ohittaa jo tänä vuonna radiomainonnan arvon.

Viime vuonna verkkomediamainontaan kului 36 miljoonaa euroa, noin 10 miljoonaa vähemmän kuin radioon.

TNS Gallupin seurantatutkimus kuitenkin kertoo, että verkkomainonta on kasvanut tammi-heinäkuussa 28 prosenttia vuoden takaisesta. Radiomainonta polkee samaan aikaan paikallaan. Molempien osuus mediamainonnasta on arviolta neljän prosentin tietämillä.

Kovaa kasvua selittää muun muassa se, että suomalaiset käyttävät netissä keskimäärin enemmän aikaa kuin sanomalehtien lukemiseen.

Puheenjohtaja Carina Stenvall verkkomainonnan etujärjestöstä, IAB Finlandista sanoo, että verkko ei ole enää pelkästään nuorten välinen väline, vaan myös vähän iäkkäämmät ihmiset ovat yhä suuremmassa määrin alkaneet käyttää verkkoa.

Radioiden liiton puheenjohtaja Leena Ryynänen puolestaan myöntää, että alalla ollaan kovastikin huolestuneita. - Radiomainonta on tänä vuonna polkenut paikallaan, koska me itsekin olemme olleet huolestuneita siitä, mikä on radioiden toimilupien tilanne - ketkä saavat jatkaa ja ketkä ei, Ryynänen kertoo.

Ryynänen kuitenkin arvioi myös, että nettimainonnan kasvu ei ole radioilta pois. Mainostajia voivat pikemminkin kiehtoa yhteiskampanjat netissä ja radiossa.