Heinäluoma lupaa valtion tuen metrolle

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma (sd.) lupaa valtion tukevan Espoon metrohanketta ainakin 30 prosentilla.

Kotimaa

Hänen mukaansa on perusteita sille, että tukea myönnettäisiin saman tien aina Espoonlahteen ulottuvalle metrolle. Heinäluoma ei ota varmemmin asiaan kantaa ennen kuin liikenneministeriö on tehnyt hankkeesta esityksen.

Periaatepäätös tuesta tehdään syksyn aikana. Sen jälkeen metron eteneminen riippuu Espoosta. Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen (sd.) vie asian hallituksen talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan tämän syksyn aikana.

Heinäluoma uskoo, että metro mahdollistaa Espoon ja koko pääkaupunkiseudun kehittämisen ja on merkittävä päätös myös ympäristön kannalta.

Taloussanomien mukaan metro tuo Länsi-Espooseen suhdanteista riippuen jopa 15 000 työpaikkaa 10 - 20 vuoden kuluessa. Työmaa itsessään tuo tuhansia miestyövuosia. Metro vie mielenkiintoa Helsingin keskustalta ja lentokentän suunnalta, jolloin asuntojen hinnat Espoossa voivat lähteä nousuun. Valtuusto hyväksyi metrohankkeen maanantai-iltana Espoon valtuusto teki maanantai-iltana päätöksen puoltaa ns. länsimetron rakentamishanketta Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään. Päätös syntyi äänin 45-19. Kolme äänesti tyhjää. Päätös perustui vihreiden valtuutetun Eeva Honkanummen esitykseen, jossa metrohankkeelle asetettiin 12 ehtoa. Valtion pitää muun muassa osallistua rakentamiseen vähintään 30 prosentin osuudella sekä kehittää kehäteitä ja poikittaisliikennettä. Ehdoista neuvotellaan valtion kanssa myöhemmin. Espoo määrittelee ehdoissaan, että Helsinki vastaa rakennuskustannuksista yhdessä valtion kanssa omalla alueellaan. Metrohankkeen vastustajat perustelivat kantaansa sillä, että hanketta ei edelleenkään ole selvitetty tarpeeksi. Metrolinjan jatkamista Helsingistä Espooseen pidettiin myös liian kalliina ja vanhanaikaisena ratkaisuna. Myös muun muassa bussiliikenteen kehittämistä esitettiin vaihtoehtona joukkoliikenneratkaisulle. Länsimetron taakse asettuneiden valtuutettujen mukaan päätös oli puolestaan tehtävä nyt, jotta Espoo välttyisi joukkoliikenteen katastrofilta kymmenen vuoden päästä. Päätöksen mukaan pääosa Espooon eteläisten osien julkisesta liikenteestä on tarkoitus tulevaisuudessa hoitaa metrolla. Helsingin metrolinjaa on kaavailtu jatkettavaksi kokonaan tunnelissa Espoon Matinkylään saakka. Hankkeen alustaviksi kustannuksiksi on esitetty noin 500 miljoonaa euroa. Asiasta päättäessään Espoon valtuusto hyväksyi kaksi toivomusta. Niissä toivottiin, että ympäristövaikututusten arviointi Matinkylä-Kivenlahti-välillä tehtäisiin niin, että osuuden rakentaminen voisi alkaa heti Matinkylään ulottuvan osuuden valmistuttua. Toisessa ponnessa halutaan, että syöttöliikenne järjestettäisiin aluksi busseilla, mutta myöhemmin Kivenlahden ja Kaukalahden välillä raideratkaisuna. YLE24, STT

Lähteet: Luonnonsuojeluliitto kiittelee päätöstä