Greenpeace jatkaa saartoaan Paldiskissa

Ympäristöjärjestö Greenpeace jatkaa Norsunluurannikon myrkkyskandaalista syytetyn aluksen saartoa Paldiskin sataman edustalla. Greenpeace vaatii Viron viranomaisia estämään laivan lähdön ja tarkastamaan sen lastin. Viranomaisten mukaan alus on kuitenkin jo tarkastettu aiemmin, eikä uuteen tarkastukseen ole tässä vaiheessa tarvetta.

Greenpeacen aktivistit estivät maanantaina Probo Koala -kemikaalitankkeria lähtemästä satamasta ankkuroimalla Arctic Sunrise -aluksensa sen tielle. Järjestö vaatii, ettei laivaa päästetä matkaan ennen kuin väitteet laittomasta myrkkyviennistä Norsunluurannikolle ja sen aiheuttamista kuolemista on täysin tutkittu. Greenpeace myös vaatii EU:ta tukemaan Viroa laivan pysäyttämisessä. Myös Norsunluurannikko on pyytänyt Viroa estämään aluksen lähdön satamasta. Pyynnöstä kertoi norsunluurannikkolainen tuomari Fatou Diakite. - Pyysimme aluksen pysäyttämistä, koska uskomme, että sen miehistöllä voi olla tietoja, joita me tarvitsemme omia tutkimuksiamme varten, Diakite kertoo. Viron merihallinnon edustaja Tarmo Ots kuitenkin sanoi tiistaina, että viranomaiset tarkastivat Panamaan rekisteröidyn hollantilaisaluksen 15. syyskuuta eivätkä löytäneet rikkeitä. Laiva ei ole vielä lähtenyt satamasta, emmekä näe tarvetta uusiin tarkastuksiin, hän totesi . Ots kertoi viranomaisten aikovan myöhemmin nousta Greenpeacen alukselle ja korostaa, että aktivistit tulivat Paldiskin satamaan ilman lupaa ja rikkoivat siten sääntöjä. Greenpeacen mukaan Viron poliisi on tiettävästi aamulla ottanut rajavartioston avustuksella kiinni kaksi Greenpeacen aktivistia ja takavarikoinut järjestön kumiveneen. Norsunluurannikolla kymmenettuhannet sairastuneet Probo Koalan elokuussa Abidjaniin Norsunluurannikolle jättämää myrkkyjätettä on syytetty kahdeksan ihmisen kuolemasta ja kymmenien tuhansien sairastumisesta. Hoitoon hakeutuneet ovat valittaneet pahoinvointia, hengitysvaikeuksia ja nenäverenvuotoa. Jätelasti siirrettiin laivasta asuinalueelle Abidjanin kaupunkiin. Trafiguran mukaan lasti koostui kaasu-öljy -sekoituksen jäänteistä ja tankkereiden puhdistukseen käytettävästä aineesta. Järjestö on sanonut jätteen olevan vain vähän tai ei lainkaan myrkyllistä, mutta YK:n tutkimuksen mukaan jätteiden seassa oli myrkyllistä rikkivetyä. Hollannissa viranomaiset tutkivat laivan omistajan, Trafigura Beheer BV:n osuutta skandaalissa. Norsunluurannikolla on asetettu jupakan takia syytteeseen kymmenen ihmistä, joukossa Trafiguran johtajia. Myrkkyskandaali johti aiemmin syyskuussa Norsunluurannikon hallituksen eroon. Suurin osa 36:sta hallituksen jäsenestä sai kuitenkin paikkansa takaisin. Jätelastia yritettiin viedä Hollantiin ja Nigeriaan

Trafigura-yhtiö yritti elokuun alussa jättää jätelastin Amsterdamin satamaan, mutta perui aikeen, kun jätteenkäsittelystä vastaamaan valittu yhtiö yllättäen monikymmenkertaisti hintapyyntönsä.

Probo Koala purjehti lasteineen Nigeriaan, mutta ei sielläkään päässyt jätteenkäsittelystä sopuun paikallisten yhtiöiden kanssa.

Vasta Norsunluurannikolta löytyi yhtiö, joka oli valmis ottamaan jätteen vastaan Trafiguralle kelpaavalla hinnalla. Jätteet laskettiin maihin 19. elokuuta. Niitä ei kuitenkaan hävitetty, vaan dumpattiin asuinalueelle. Kaksi viikkoa myöhemmin ihmiset alkoivat valittaa terveysoireista.