3G-kytkykaupassa puutteita

3G-puhelinten kytkykauppamainonnassa on puutteita. Kuluttaja-asiamies ja lääninhallitukset tarkastivat syys-lokakuun vaihteessa runsaat 350 lehtimainosta, joissa tarjottiin avaajille 3G-matkapuhelinta. Mainoksista ilmenneistä puutteista lähetettiin 90 huomautuskirjettä.

Kotimaa

Yleisimmät puutteet olivat, että mainoksissa ei kerrottu paketin kokonaishintaa, tarjouksen arvoa tai kytkykauppaan liittyvien lisäkustannusten määrää.

Lisäksi suuressa osassa mainoksia ei mainittu, mitkä olisivat olleet liittymän kustannukset erikseen avattuna. Myös tiedot puhelimen hinnasta erikseen hankittuna puuttuivat osasta mainoksista.

Puutteita oli myös puhelu-, tekstiviesti- ja tiedonsiirtomaksujen kertomisessa.

Kuluttajavirasto suosittelee kuluttajia pohtimaan, onko uusista palveluista todellista hyötyä. Lisäksi on tärkeä muistaa, että määräaikaisen, jopa kahden vuoden mittaisen sopimuksen voi irtisanoa vain erityistilanteissa.

Lähteet: YLE Uutiset