Venäjänkielinen Jevgeni Onegin Kansallisoopperassa

Kansallisoopperan ja Lontoon kuninkaallisen oopperan Covent Gardenin ensimmäinen yhteistuotanto on Tsaikovskin ooppera Jevgeni Onegin, joka saa ensi-iltansa Kansallisoopperassa perjantaina.

kulttuuri

Kansallisooppera tekee Jevgeni Oneginin nyt ensimmäistä kertaa venäjän kielellä.

Sopraano Soile Isokoski esiintyy Tatjanan roolissa myös ensimmäistä kertaa, ja samalla hän tekee ensimmäisen venäjänkielisen oopperaroolinsa. Tatjanan pitkä kirjeaaria on haasteellinen laulettava ja vaatii myös syvää eläytymistä.

Kirjeitä salaiselle rakastetulle

Nuoren Tatjanan yhtäkkinen rakastuminen vanhempaan ja maailmaa nähneeseen mieheen Jevgeni Oneginiin on tuttu tilanne, josta löytyy esimerkkejä niin elävästä elämästä kuin kirjallisuudesta.

- En voi verrata omia kokemuksiani Tatjanan tilanteeseen. En ole koskaan mennyt niin pitkälle, että olisin kirjoittanut kirjeen salaiselle rakastetulle, sanoo Soile Isokoski.

Jevgeni Onegin torjuu Tatjanan melko tylysti, mutta toisaalta hän on hyväkäytöksinen ja hienotunteinen, eikä kerro kenellekään Tatjanan lähettämän kirjeen sisällöstä.

- Hän antaa myös kirjeen takaisin Tatjanalle, ja neuvoo että tunteita pitäisi hillitä. Kun Tatjana sitten vuosien jälkeen on siinä tilanteessa, että hän joutuu torjumaan Oneginen rakkaudentunnustuksen, hän toteaa, ettei Onegin silloin suinkaan mitään pahaa tarkoittanut torjuvalla käytöksellään, Soile Isokoski sanoo.

Toteutus noudattaa hillittyä brittityyliä Jevgeni Oneginin ohjaus on tunnetun Shakespeare-ohjaajan Steven Pimplotin käsialaa. Kansallisoopperan lavalle teoksen on toteuttanut Elaine Kidd. Valaistus, lavastus ja puvustus tulevat myös Covent Gardenista, jossa tuotanto sai ensi-iltansa viime keväänä. Soile Isokoski pitää ohjauksen eleettömyydestä. - Minullahan ei ole aiempaa kokemusta tästä roolista, mutta pidän tästä hillitystä brittityylistä. He ovat sanoneet, että etusija annetaan musiikille, eikä näyttämöllä tarvitse tulkita musiikkia liialla elehtimisellä. Joka sanaa ei tuoda ruumiinkielellä esille. Elaine Kidd on usein maininnutkin Jane Austenin romaanien ilmapiirin, kertoo Soile Isokoski. Yksi poikkeus perustoteutuksen säännöistä on sijoittaa tanssikohtaus luistinradalle. Yhteistyöllä kustannussäästöihin

Teoksen kapellimestarina toimiva Mikko Frank huomautti, että suurin ero Covent Gardenin toteutukseen on Helsingissä esiintyvien solistien huippukorkea taso. Oopperanjohtaja Erkki Korhonen mukaan yhteistyö on tuonut säästöjä.

- Peruskustannuksissa säästetään, kun ne jaetaan jonkun toisen talon kanssa. Näin rahaa jää enemmän muuhun toteutukseen. Covent Gardenin osuus kuluista on 55 prosenttia ja me maksamme loput. He maksavat enemmän, koska he saivat ensi-illan meitä aikaisemmin. Jos tämä teos ostetaan vielä johonkin muuhun taloon, jaamme vuokratulot tämän saman periaatteen mukaisesti, sanoo Erkki Korhonen.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset