Joulu kasvattaa kirjamyyntiä palkintoja enemmän

Joulu on kirjakaupan kulta-aikaa. Niiltäkin, joilla on jo kaikkea, puuttuu yleensä joku kirja. Kovakantinen lahja sopiikin hyvin joulun pyhiin, jotka yleensä vietetään kotosalla hissukseen.

kulttuuri

Ja kyllä kirjoja sitten ostetaankin. Joulun aikana kaupataan noin 40 prosenttia koko vuoden kirjamyynnistä. Eli suurin piirtein kirja jokaista suomalaista kohden.

Vaikka kirjan tai kirjailijan julkisuudella on luonnollisesti myyntiä kasvattava vaikutus, kuluttajien ostopäätöksiä on toisinaan vaikea ennustaa. Ja mainonnan varaan menestystä ei voi pelkästään laskea.

- Ihmiset seuraavat mediaa monipuolisesti vuosien ajana. He muodostavat käsityksiä kirjailijoista, kuuntelevat tuttavien suosituksia ja seuraavat ilmoittelua, informaatio tulee monesta kanavasta, kertoo Otavan kustannusjohtaja Leena Majander.

Suomessa jaetaan vuosittain lukuisia kirjapalkintoja. Siksi ainoastaan kaunokirjallisuuden ykkösellä, Finlandia-palkinnolla, kerrotaan olevan selvä myyntiä kasvattava vaikutus. Kirjallisuuskritiikin kohdalla asia on vielä epäselvempi: kirja saattaa myydä hyvinkin, vaikka saisi arvostelussa huonot pisteet. Julkisuus kasvaa joka tapauksessa.

Nykyään hyllyillä näkee yhä enemmän tietokirjoja. Suuret myyntivolyymit saavutetaan kuitenkin tänäkin vuonna romaaneilla.

- Kyllä nyt on eletty kaunokirjallisuuden buumia. Tietokirjoja julkaistaan enemmän kuin ennen, mutta ne suunnataan pienille kohdeyleisöille ja siksi tietokirjojen puolelta aika harvoin nousee suurmenestyksiä, sanoo Leena Majander.

Ja ne kirjat, jotka jouluna jäävät hyllyyn, löytyvät ajan mittaan alennuskoreista.

YLEn TV-uutiset