Kehäradan kustannuksia esitetään pääosin valtiolle

Kehäradan rakennustöitä esitetään aloitettavaksi vuonna 2008. Asiaa selvittäneen työryhmän mukaan budjettirahoitus olisi taloudellisesti tarkoituksenmukaisin malli radan rakentamiseen.

Kotimaa

Kustannusten jako valtion ja Vantaan kaupungin kesken tulisi työryhmän raportin mukaan toteuttaa siten, että valtion osuus olisi 70 - 75 prosenttia ja Vantaan noin 25 - 30 prosenttia. Ratatöiden arvioidaan maksavan 420 miljoonaa euroa. Työryhmä esittää, että valtio ja Vantaa tekevät nopeasti kustannusjakoa ja radan varteen rakennettavia asemia koskevan aiesopimuksen. Kehäradasta suunnitellaan 18 kilometriä pitkää rataosuutta, joka yhdistäisi Martinlaakson radan Helsinki-Vantaan lentokentälle. Silloin se toisi raideliikenteen piiriin vuosittain 12 miljoonaa lentomatkustajaa. Lisäksi arvioidaan, että radan varrelle voitaisiin rakentaa asuntoja noin 40 000 uudelle asukkaalle. Lopullisesti radan rakentamisesta voidaan päättää hankkeen rahoituksen valmistettua. Aikaisintaan rata voisi valmistua valmistua vuonna 2013. Työryhmä luovutti selvityksen perjantaina liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huoviselle. YLE Uutiset Lisätietoja hankkeesta osoitteessa www.keharata.net (siirryt toiseen palveluun).