Uusi rock-kanava haali kuuntelijoita

Uudet kaupalliset radiokanavat ovat haukanneet kuuden prosentin osuuden radionkuuntelusta.

kulttuuri

Finnpanelin tekemän kansallisen radiotutkimuksen mukaan Radio Rockin osuus kuunteluminuuteista oli tammikuussa keskimäärin viisi prosenttia. Radio Aallon osuus oli yksi prosentti. Molemmat kanavat ovat osa SanomaWSOY-konserniin kuuluvaa SWelcomia. Kanavat aloittivat lähetyksensä tammikuussa.

Radio Aalto kuuluu suurimmissa kaupungeissa, Radio Rock lähes koko maassa.

- Radio Aallon luvut olivat odotettuja, sanoo ohjelmajohtaja Kari Laakso. Pehmeitä suosikkikappaleita soittava formaatti on uusi Suomessa, joten kestää aikansa, että kuuntelijat löytävät Aallon radiotaajuuksilta. Olemme varmoja, että pehmeälle ja rentouttavalle kanavalle on selkeä tilaus.

Yleisradion yleisötutkija Hanna-Mari Kauhanen pitää Radio Rockin aloitusta onnistuneena.

- Radio Rockin viiden prosentin kuuntelijaosuus on hyvä, jos sitä verrataan esimerkiksi kuunnelluimman kaupallisen kanavan Radio Novan lukuihin. Novan osuus kuuntelijoista oli tammikuussa 11 prosenttia.

- Radio Rockin alkusuosiota selittänee osin se, että tekijöillä on ollut tarjota varsin valmis paketti. Esimerkiksi kanavan nettisivut olivat varhain koossa. Radio Aallon suosion näyttää vasta aika, Kauhanen arvioi.

Radiokanava Iskelmä kerää kuukausittain noin 9 prosenttia kuulijoista. Pienempien kaupallisten kanavien kuten NRJ:n ja Radio SuomiPOP:in osuudet liikkuvat 2 - 3 prosentissa.

Viime vuonna lakkautettu kansansuosikki Sävelradio keräsi keskimäärin kolme prosenttia kuuntelijoista. Kuuntelijaosuus nousi neljän prosentin tienoille sen jälkeen, kun tieto lakkauttamisesta oli tullut julki.

Kaikkiaan kaupallisilla radiokanavilla oli viime kuussa 48 prosentin ja YLEn kanavilla 52 prosentin osuus radion kuuntelusta. Kaupallisten kanavien osuus oli prosenttiyksikön korkeampi kuin joulukuussa ja viime vuoden tammikuussa.

Lähteet: YLE Uutiset