1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Yhä useamman radio- ja tv-kanavan kohderyhmä valitaan sukupuolen perusteella

Miehille suunnattu tv-ohjelmatarjonta lisääntyy. Maanantaina toimintansa aloittaa Nelosen uusi kanava Jim. Viime kuukausina yhä useamman radio- ja tv-kanavan kohderyhmä on valittu sukupuolen perusteella.

kulttuuri

Maanantai-illasta lähtien televisiosta löytyy taas lisää miehekästä ohjelmaa. Sitä tarjoaa Nelosen uusi, digitaalinen kanava JIM.

- Jim-mies on hyvä tyyppi, huumorintajuinen, ihminen joka osaa jo arvostaa muita mutta jolla on itsellään selkeät mielipiteet, on itsevarma, mutta myös osaa kunnioittaa muita, sanoo JIM:in kanavapäällikkö Elina Pentinsaari.

Tällaiselle miehelle JIM tarjoaa mm. sarjoja, dokumentteja ja nikkarointiohjelmia.

Nelonen seuraa kanavallaan MTV3:a, jonka äijäkanava, maksullinen MAX aloitti toimintansa marraskuussa. SanomaWSOY perusti hiljattain naisille ja miehille suunnatut radiokanavat, Radio Rockin ja Radio Aallon.

Radio Rock on kuuntelijatutkimuksen mukaan tavoittanut miehet, mutta naisiin Aallon pehmeä balladilinja ei ole purrut.

- Ennen kuin aloitimme kanavan niin kyselimme naisilta, minkälaista musiikkia he haluaisivat kuulla ja koko radion markkinatilanne otettiin selville. Kyllä tällä hetkellä suomen radiomarkkinoilla on selkeä iso aukko pehmeälle ja rauhalliselle kanavalle, sanoo Nelonen Median radion ohjelmajohtaja Kari Laakso.

Kun tv-kanavia tulee digiaikana lisää, eri kohderyhmille suunnatut kanavat todennäköisesti lisääntyvät. Selkeästi rajatusta yleisöstä hyötyvät ainakin mainostajat, mutta yleisöä perinteinen mies- ja naiskuva saattavat ärsyttää.

Tämä on saatu katkerasti huomata lehdistön puolella. Vuosien varrella Suomessa lanseeratut miesten elämätyylilehdet eivät ole löytäneet yleisöään, ja nykyistä Veli-lehteä lukuun ottamatta ne on kuopattu vähin äänin.

YLE Uutiset

Lue seuraavaksi