SAK luopuu kohua herättäneestä mainoskampanjastaan

SAK on päättänyt luopua kohua herättäneestä mainoskampanjastaan. Muun muassa muutamat SDP:n kansanedustajaehdokkaat ovat torjuneet mainokset mässäilevästä "ökyporvarista" hyvien tapojen vastaisina.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen ja jo johtaja Matti Tukiainen tekivät sunnuntaina pikaisen päätöksen kohutun tv-kampanjan jäädyttämisestä.

SAK:n mainostempausta rökitettiin julkisuudessa pitkin viikkoa. Tukiainen sanoo, että viikonvaihteessa toraääniä alkoi kuulua myös omasta leiristä.

- Tässä viikonvaihteessa kun oli paljon ihmisiä liikkeessä tuolla ympäri Suomea, niin sieltä tullut palaute meidän omilta SAK:n aktiiveilta oli sen kaltainen, että tämä ennen kaikkea ruualla mässäily oli sellaista joka tuntui loukkaavan ihmisiä.

SAK:n oman porukan lisäksi kritiikkiä alkoi kuulua myös usean demari-kansanedustajien suusta. SDP:n kansanedustajat Arja Alho ja Minna Lintonen ovat arvostelleet mainosta kovin sanoin.

Alhon mukaan mainostoimistossa on nyt mopo karannut käsistä ja siksi mainos loukkaa hyviä tapoja. Hän muistuttaa, että sivistysvaltiossa minimipalkkalainsäädäntö, irtisanomissuoja ja turvalliset työsuhteen ehdot ovat itsestään selviä. Ammatillisen ja poliittisen työväenliikkeen ei pidä kaivaa tälle sivistykselle hautaa.

Lintonen sanoutuu irti "irvokkaana" pitämästään mainoksesta. Hänen mielestään työn ja pääoman liitto on se, millä Suomi menee eteenpäin. Nyt mainoksen yrittäjiä loukkaava tyyli on ylilyönti, hän toteaa.

Lauantaina mainoksen vetämistä pois esitti SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson.

SAK:n päätöstä kiitellään Keskustan puoluesihteeri Jarmo Korhonen pitää oikeana SAK:n päätöstä luopua laajaa paheksuntaa herättäneistä tv-mainoksistaan. - SAK:n tavoite innostaa ihmisiä äänestämään oli oikea, mutta valittu keino epäonnistunut. Ihmisiä loukkaava ja hyvän maun vastainen kampanja kääntyi tarkoitustaan vastaan. Toivon, että palkansaajat kaikesta huolimatta käyttävät äänioikeuttaan suomalaisen työn ja omistajuuden, yrittäjyyden sekä tasa-arvoon ja hyvään yhteistyöhön perustuvien työmarkkinasuhteiden puolesta, Korhonen sanoo tiedotteessaan. Myös Perheyrittäjien liiton toimitusjohtaja Anders Blom on ottanut tyytyväisen vastaan tiedon SAK:n päätöksestä vetää pois kohua herättänyt ja yrittäjiä loukannut mainoskampanja. Blomin mukaan päätös on hyvä uutinen työn ja pääoman välisen vuoropuhelun kehittämisen kannalta. Päätös myös vahvistaa luottamusta SAK:hon, mikä oli jo pahasti horjumassa. SAK: Tarkoituksena ei ole loukata

SAK kertoo tiedotteessaan, ettei järjestön tarkoituksena ole loukata tai osoitella mainoksella ketään, esimerkiksi yrittäjiä, vaan rakentaa Suomea, jossa ihmisten on hyvä tehdä työtä ja yrittäjän yrittää.

SAK kertoo tiedotteessaan myös, ettei tarkoituksena ollut vaikuttaa siihen, mitä tai ketä jäsenet äänestävät vaan ainoastaan kannustaa käyttämään äänioikeuttaan.

Järjestö aikoo jatkaa äänestysaktiivisuuskampanjaa uusilla televisioon tehtävillä mainoksilla. Kohumainokset on poistettu jo SAK:n verkkosivuilta.