Pakkasvarma testikeskus avattiin Songassa

Fordin käyttöön vihittiin uusi talvitestauskeskus Rovaniemen Sonkaan. Nykyaikaisen tutkimus- ja talvitestauskeskuksen on rakentanut rovaniemeläinen yritys Arctic Testing Services Oy.

Rovaniemi
ATS-yhtiön testikeskus vuonna 2009
Arctic Testing Services -yhtiön huolto- ja testirakennus vuonna 2009Raimo Torikka / Yle

Arctic Testing Services Oyn toimitusjohtajan Risto Keskiruokasen mukaan autonvalmistaja Fordin kanssa tehty kymmenen vuoden käyttösopimus mahdollisti kaksi miljoonaa euroa maksaneen testikeskuksen rakentamisen.

Talvitestikeskuksella on käytössään 16 pakastamokonttia, jolla varmistetaan se, että lämpiminäkin talvipäivinä pystytään tehokkaaseen työskentelyyn. ATS Oyn toimijohtajan Risto Keskiruokasen mukaan testaajille ei tule enään kalliita luppopäiviä kun talvitestaus ei ole sääolosuhteista kiinni.

- Meillä 16 kylmäkonttia tai niin sanotusti pakastehuonetta, elikkä leudonkin sään vallitessa testitoiminta pyörii täysillä. Näissä on myös se etu, että testi-insinöörit saavat aina halutun pakkasen eli jos tänään halutaan -28, niin se onnistuu ja jos huomenna -37 niin sekin onnistuu. Elikkä pystymme simuloimaan hyvin erityyppisiä sääolosuhteita.

Ford keskittää talvitestauksen Suomeen

Viime maaliskuussa Fordin Euroopan johto teki päätöksen, että kaikki talvitestaustoiminta keskitetään Suomeen ja Rovaniemelle. Keskiruokasen mukaan silloin annettiin lupa aloittaa rakennuksen tekeminen. - Pikavauhdilla tämä homma pantiin pakettiin sillä tavalla, että ensimmäiset Fordin testi-insinöörit tulivat tänne tammikuun alussa, sanoo Keskiruokanen.

Oy Ford Ab:n toimitusjohtaja Hannu Pärssisen mukaan Ford testaa Rovaniemellä kaikki muut autoihin liittyvät osat ja toiminnot paitsi alihankkijoiden toimittamia jarru- ja jousijärjetelmiä.

Vaikka Ford on tehnyt talvitestaustoimintaa Lapissa jo parinkymmenen vuoden ajan, päätös keskittää talvitestaustoiminta kymmeneksi vuodeksi Rovaniemelle oli Pärssisen mukaan hyvin vaativa prosessi. Kustannukset laskettiin ja tutkittiin hyvin tarkkaan ennenkuin päädyttiin siihen, että toiminta Rovaniemellä on kustannustehokasta.

Päätöksen jälkeen Fordin puolesta sopimukseen tarvittiin 11 allekirjoittajaa.

Testitoiminta vaatii muitakin palveluita

Ford tuo Rovaniemelle vuosittain joulu-maaliskuun aikana talvesta riippuen 150 - 200 henkeä. Lisäksi testeissä kaytetään noin 100 autoa. Näistä lähtökohdista on ymmärrettävää, että testipaikkakunnalta vaaditaan tasokasta ja sujuvaa palvelua.

- Saapuminen paikkakunnalle pitää olla helppoa. Rovaniemellä on lentokenttä, voisi sanoa melkein keskellä kaupunkia. Lisäksi meillä on hyvät auto-juna yhteydet joten tänne pystytään helposti ja edullisesti siirtämään testiautoja, sanoo ATS:n toimitusjohtaja Risto Keskiruokanen.

Tasokkaiden majoituspalveluiden lisäksi tarvitaan paljon muitakin palveluita. - Kun miehet ovat viikko- ja kuukausitolkulla täällä, niin pelkästään se, että saadaan pyykit pesetettyä on oma shownsa. Kyllä he myös vaativat hotelleilta ja ravintoloilta kunnon tasoa, muistuttaa Keskiruokanen.

Tilaa on myös laajentaa toimintaa

ATS:llä on käytössään n. 1400 hehtaarin suuruinen vuokra-alue. Maat omistavat Veikko ja Sinikka Kuoksa. Veikko Kuoksa itse organisoi BRB Finlandin kelkkatestausaluetta, joka on Fordin testirakennuksen naapurissa.

Fordilla on käytössään muutaman hehtaarin lisäksi maastoon tehty kolmen kilometrin testirata ja BRB:llä on 35 - 40 kilometriä talvisia uria.

Keskiruokanen arveleekin, että kun on 1400 hehtaaria metsämaata käytössä niin kyllähän sinne mahtuu muitakin. - Tälläisia asioita ei kuitenkaan ole ehditty miettimään, vaan kaikki panokset on laitettu siihen, että saatiin tämä toiminta kunnialla pyörimään, sanoo Keskiruokanen.

Lähteet: YLE Lappi / Raimo Torikka