Tekniset viat pitävät järvipelastajat liikkeellä

Vesillä liikkuvien taivalta turvaa Itä-Suomessa vapaaehtoisten järvipelastajien joukko. Aktiivisia jäseniä Itä-Suomen kymmenessä järvipelastusyhdistyksessä on toista sataa. Useimmin heitä tarvitaan, kun veneeseen tulee tekninen vika.

Viat ja ongelmat
Kuopion Järvipelastajien vene Kallavedellä.
YLE/Mika Moksu

Kuopion Järvipelastajien puheenjohtajalle Tuomo Tuppuraiselle motivaatioksi riittää halu tehdä vapaaehtoistyönä jotain hyvää toisten ihmisten eteen.

Itä-Suomen kymmenelle järvipelastusseuralle kertyy normaalikesänä noin 150 tehtävää. Tekniset viat työllistävät eniten.

Päänvaivaa aiheuttaa modernisoituva tekniikka, jota on hyvin vaikeaa korjata vesillä. Silloin pulaan joutunut hinataan rantaan. Kulut tulevat autettavan maksettavaksi. Moderni tekniikka huolettaa järvipelastajia muutoinkin.

Tuomo Tuppurainen on huomannut, että sähköisiin navigointilaitteisiin luotetaan joskus jopa sokeasti, sillä niistä johtuvia onnettomuuksia on useita joka kesä.

Navigointilaitteista johtuvat karilleajot ovat lisääntyneet. Perinteistä paperista merikorttia ja sen käyttöä ei saisi unohtaa, muistuttaa Tuppurainen.

- Ilmeisesti se on niin hankala opiskeltava, että jotkut jättävät sen vain yksinkertaisesti väliin. Sitten kun elektroniikka näyttää väärin niin sitten myöskin toimitaan väärin ja päädytään ongelmiin.

Järvipelastajien toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen. Rahoituista tulee muun muassa Raha-automaattiyhdistykseltä ja kunnilta.

Jäseniä Itä-Suomen järvipelastusyhdistyksissä on hieman toista tuhatta, joista aktiivisia toimijoita on runsaat sata.

Myös järvipelastamista on uhannut ukkoutuminen, mutta vähitellen toimintaan on saatu myös nuoria mukaan.

Lähteet: YLE Savo