Jorma Hynninen palaa Punaisen viivan päärooliin

Aulis Sallisen ooppera Punainen viiva kertoo suomalaisen demokratian synnystä. Köyhät syrjäseutujen asukkaat saivat käyttää ensimmäisen kerran äänioikeuttaan sata vuotta sitten.

Ooppera kantaesitettiin 1978, mutta se on nyt tekijöiden mielestä entistä ajankohtaisempi, kun markkinavoimat vievät tilaa demokratialta.

Baritoni Jorma Hynninen palaa jälleen Topin rooliin, jota hän esitti lähes 30 vuotta sitten.

- Jos näin saa sanoa, niin se tavallaan tuntuu helpommalta laulaa. Se on niin dramaattinen rooli, että se tarvitsee vähän tällaisia kuivuneita jänteitä. Ensimmäinen versio oli hyvin ehdoton, tiukasti tekstiin sekä musiikkiin porautuva.

Topi on nyt rennompi ja saamattomampi - Tähän uuteen Pakka Milonoffin versioon on saatu mukaan rennompaa otetta, ja se tekee hyvää Topille jos sitä onnistuu toteuttamaan. Tietysti minulla henkilökohtaisesti on suuri halukin tehdä tätä vähän eri lailla kuin silloin. Toinen asia on miten sen pystyy toteuttamaan, kun sitä aikaisempaa tulkintaa tuli tehtyä yli sata esityskertaa. - Ehkä Pekka Milonffin ohjauksen suurin muutos on se, että vaikka tämä elämä on dramaattista ja traagista, niin Topilla riittää huumoria, joka ilmenee Topin saamattomuutena. Tässä ohjauksessa tulee esiin juuri tämä Topin saamattomuus. Kyllä hän uhoaa, mutta menee sitten pian penkille makaamaan. Uho on kova, mutta todellisuus on paljonkin rennompi. Hän on saamaton tyyppi, toteaa Jorma Hynninen. Jorma Hynninen ei kuitenkaan laula tuotannon ykkösmiehityksessä, vaan perjantain ensi-illassa Topin roolissa laulaa Sauli Tiilikainen Raili Viljakaisen tehdessä Riikan roolia. Kakkosmiehityksessä laulavan Jorma Hynnisen parina on sopraano Päivi Nisula Riikan roolissa. Kom-teatterin ohjaajana ja johtajana työskentelevä Pekka Milonoff tekee nyt ensimmäistä oopperaohjaustaan. Suurin oivallus hänelle on ollut se, miten alkeellisista oloista suomalaisen demokratian idut lähtivät kasvamaan. Punaisen viivan vetäjillä ei ollut paljon tietoa käytettävissään. - Näiltä ihmisiltä puuttui tiedollinen pohja, se lähtee voimaakkaasta tunteesta, esimerkiksi epäoikeudenmukaisuudesta. Kun elämä menee kyllin vaikeaksi, niin joudutaan tilanteeseen, jossa muuta vaihtoehtoa ei ole kuin löytää jokin uusi vaikuttamisen kanava, sanoo Pekka Milonoff. Säveltäjä odottaa vastareaktiota demokration puolesta Oopperan säveltäjä ja myös libreton Ilmari Kiannon romaanin pohjalta tehnyt Aulis Sallinen on nähnyt teoksestaan useita tulkintoja eri puolilla maailmaa. Häntä hämmästyttää se, että demokratian mahdollisuudet ovat uudelleen kaventumassa. Punainen viiva ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan. - Tällä hetkellä elämme kovin materialistisessa maailmassa. Lisäksi tuntuu siltä että kaikki empatia on hävinnyt. Oman voiton pyynti ja rikastuminen on muuttunut hyveeksi. Kyllä nyt ollaan kummallisessa tilanteessa, en tiedä miten kauan tämä pystyy jatkumaan tällaisena, ettei synny jotakin voimakasta vastareaktiota.