1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Mämmiseura haluaa levittää mämmiä maailmalle

Suomen Mämmiseuran puheenjohtaja haluaa tehdä mämmistä vientituotteen. Pääsiäisen perinneherkkua markkinoidaan nyt muun muassa konvehtien ja vanukkaan muodossa.

Pitkän perjantain paastoruoasta pääsiäisherkuksi vakiintunutta mämmiä myydään nyt vuosittain noin kolme ja puoli miljoonaa pakkausta. Lähes koko myynti ajoittuu pääsiäissesonkiin.

Mämmistä voi jalostaa paljon muutakin kuin sitä tuttua pääsiäisen perinneherkkua. Mämmiseuran puheenjohtaja Ahmed Ladarsi on kehittänyt kymmeniä reseptejä, joilla hän uskoo mämmin maistuvan ulkomaalaisillekin.

Tunisiasta 30 vuotta sitten Suomeen muuttanut Ladarsi haluaa levittää mämmin ilosanomaa uudenlaisilla herkuilla. Yksi hänen bravuureistaan on suklaakuorrutteiset mämmitryffelikonvehdit, joiden hän toivoo tekevän mämmistä helpommin lähestyttävää.

Mämmiseuran puheenjohtaja on kehitellyt noin 80 mämmipohaista reseptiä. Muun muassa ne sisältyvät hänen valmisteilla olevaan mämmikirjaansa, jonka mies toivoo omalta osaltaan muuttavan mielikuvaa mämmistä myönteisemmäksi.

Toistaiseksi mämmi vientituotteena on vasta haave, eikä suomalaisistakaan kaupoista voi vielä ostaa kuin perinteistä mämmiä.

Nyt Ahmed Ladarsin mämmijalosteet leviävät Suomessa ja ulkomailla vasta hänen ystäviensä mukana. Tavoitteena on kuitenkin löytää yhteistyökumppani, joka kaupallistaisi reseptit ja alkaisi valmistaa niitä teollisesti. Ladarsi uskoo, että myös ulkomailla tuotteet kelpaisivat.

Mämmitryffelit maistuvat ainakin mämmin historiaan perehtyneelle kansatieteen professorille Juhani Lehtoselle.

Lehtonen muistuttaa, että kaupoista tuttu mämmikin on jalostettu versio siitä, mitä mämmin syntysijoilla Lounais-Suomessa on vuosisatojen ajan syöty, sillä siihen ei kuulunut kermaa eikä lisättyä sokeria.