1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Ihmetuotteet ja avunpyynnöt yleisimpiä huijauksia

Ihmetuotteet ja valheelliset avunpyynnöt ovat suomalaisille tutuimmat huijausmuodot. Asia käy ilmi Kuluttajaviraston kyselystä.

Noin neljännes kyselyyn vastanneista oli tehnyt tuttavuutta ihmetuotteiden kuten laihdutusvalmisteiden kanssa. Ihmetuotteille on tyypillistä se, että niiden markkinoinnissa vedotaan ihmisten toiveeseen parantaa elämänlaatuaan ilman omaa vaivannäköä. Mainonnassa saatetaan viitata tutkimustuloksiin, jotka eivät kuitenkaan ole tieteellisesti päteviä.

Tekaistuja avunpyyntöjä kuten niin sanottuja nigerialaiskirjeitä oli saanut joka viides vastaaja. Kolmanneksi yleisimpiä olivat verkkokauppahuijaukset, joissa asiakas ei ollut koskaan saanut etukäteen maksamaansa tuotetta.

Kuluttajaviraston kyselyn perusteella suomalaisten käsitys huijauksesta on kirjava. Moni kokee huijaukseksi huonon palvelun, harhaanjohtavan markkinoinnin sekä ongelmat virheellisten tuotteiden palauttamisessa tai palveluiden hyvittämisessä.

Vain alle kolmannes huijatuksi tulleista kuluttajista oli ottanut asiassa yhteyttä viranomaisiin.