1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Ruokaryyppy hyväksi glukoosiaineenvaihdunnalle?

Parin oluen, viinilasillisen tai giniannoksen nauttiminen ennen ateriaa tai aterialla näyttää hillitsevän aterianjälkeistä veren glukoosipitoisuuden suurenemista.

Ulkomaat

Aterianjälkeisen glukoosipitoisuuden kurissa pitäminen voi auttaa mm. lihavuuden, diabeteksen ja myös sydän- ja verisuonitautien ehkäisemisessä. Australialaistutkijoiden tulosten perusteella olut, viini ja gini lisäävät veren glukoosia selvästi vähemmän kuin energiapitoisuudeltaan vastaava annos leipää.

Kyseisten alkoholijuomien nauttiminen ennen ruokailua tai sen aikana myös vähensi glukoosipitoisuuden suurenemista 16-37 prosentilla verrattuna ateriaan, joka nautittiin veden kera.

Todennäköisesti havainnot selittyvät alkoholin kyvyllä heikentää glukoosin muodostumista ja erittymistä elimistössä, vaikkakaan tämä ei luultavasti selitä tuloksia kokonaan.

Tulokset perustuvat kolmeen kokeeseen, joista yhdessä oluen, viinin ja ginin aiheuttamia glukoosivasteita verrattiin leipään, toisessa alkoholit nautittiin leivän kanssa ja kolmannessa ennen leivän nauttimista.

Ensimmäiseen ja toiseen tutkimukseen osallistui kymmenen ja kolmanteen 18 hoikkaa ja tervettä miestä ja naista.

YLE Uutiset

Lue seuraavaksi