Iran perustaa englanninkielisen satelliittiuutiskanavan

Iranin valtion televioyhtiö aikoo käynnistää ensi viikolla 24-tuntisen satelliittitelevisiokanavan, joka ryhtyy uutiskilpailuun BBC:n ja CNN:n kaltaisten mediajättien kanssa. Teheranissa toimiva PRESS TV aloittaa lähetyksensä ensi viikon maanantaina, Iranin viranomaiset kertovat.

Ulkomaat

PRESS TV:n henkilökuntaan kuuluu sekä iranilaisia että ulkomaalaisia toimittajia. Yhtiön edustajan mukaan tarkoitus on tuoda tiedonvälitykseen vaihtoehto länsimaisille mediayhtiöille.

- Länsimaiset viestimet eivät yleensä kerro koko totuutta...Irakia koskevat uutiset eivät kerro kaikkia näkökulmia. Myös Palestiinaa ja Beirutia koskevat uutiset ovat tällaisia, PRESS TV:n suorista lähetyksistä vastaava päällikkö Nader Rad sanoi uutistoimisto Reutersille.

Radin mukaan kanavalla työskentelee myös amerikkalaisia ja britannialaisia toimittajia.

Iranin presidentti Mahmud Ahmadinejad on toistuvasti syyttänyt länsimaita siitä, että ne tuputtavat omia näkemyksiään muulle maailmalle. Toisaalta maailmassa on yhä enemmän kansainvälisesti uutisia levittäviä, englanninkielisiä satelliittikanavia, kuten qatarilainen Al Jazeera International ja ranskalainen France 24.

Iranin valtio omistaa jo kaksi satelliittikanavaa, joista toinen on persian- ja toinen arabiankielinen.

Iranilaiset eivät virallisesti voi näitä kanavia kuunnella, sillä satelliittiantennit on Iranissa kielletty. Sääntöä rikotaan kuitenkin melko yleisesti.

Lähteet: Reuters, AP, Haaretz